6. Katalog zajęć bloku pedagogicznego

 

 

Przedmiot: N105 Psychologia I

Wykładowca: mgr Jadwiga Krajewska

Semestr: zimowy

Liczb godzin wykł./tydz.: 2

Liczb godzin ćw./tydz.: 1

Kod: 05.801N105

Liczba punktów kredytowych: 3,5

Program:

  1. Psychologiczne ujęcie szczęścia.
  2. Etapy rozwoju psychicznego człowieka.
  3. Czynniki warunkujące rozwój.
  4. Frustracja.
  5. Konflikty wewnętrzne.
  6. Mechanizmy obronne.
  7. Wolność, miłość, twórczość - jako cechy specyficznie ludzkie.
  8. Sposoby rozwiązywania problemów - podejście neurotyczne, stereotypowe i twórcze.
  9. Wychowanie i samowychowanie.
  10. Prawidłowe relacje między wychowawcą i wychowankiem - kontakt wspomagający.
  11. Manipulacja i tresura.
  12. Terapia obiektywizująca.
  13. Cechy dojrzałej osobowości.
  14. Jak radzić sobie ze stresem.
  15. Założenia i zasady skutecznego porozumiewania się.

Proponowane podręczniki:

J. Krajewska, Pomoc w samorozwoju osobowości, (skrypt do psychologii).

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Forma zaliczenia:

Zaliczenie ćwiczeń i egzamin ustny.

 

***

Przedmiot: N204 Pedagogika I

Wykładowca: dr Stefania Elbanowska

Semestr: zimowy

Liczba godz. wykł./tydz.: 2

Liczba godz. ćw./tydz.: 2

Kod: 05.702N204

Liczba punktów kredytowych: 5

Program:

W zależności od potrzeb zajęcia będą miały formę wykładu, seminarium, dyskusji, referatu, ćwiczeń. O przyjętej formie zdecyduje prowadzący zależnie od realizowanej tematyki. Przewiduje się udział zaproszonych gości. W ramach pedagog iki studenci zobowiązani są do odbycia praktyki szkolnej w wymiarze 25 godzin lekcyjnych w semestrze. Praktyki szkolne będą przedmiotem analizy na ćwiczeniach.

  1. Pedagogika, jej podstawowe pojęcia, związek z innymi naukami.
  2. Metody i techniki badań w pedagogice (eksperyment pedagogiczny, monografia pedagogiczna, metoda indywidualnych przypadków, sondaż diagnostyczny, wywiad, ankieta, badanie dokumentów).
  3. Filozoficzne podstawy pedagogiki. Buddyzm jako przykład religii filozofii Wschodniej. Koncepcja natury człowieka i celów życia według katolicyzmu. Wybrane systemy areligijne (epikureizm, totalitaryzm).
  4. Elementy historii wychowania (wychowanie w społeczeństwie pierwotnym, szkolnictwo starożytnego Rzymu, rewolucja nowożytna, powstanie nowoczesnej nauki, druk, system klasowo - lekcyjny, specyfika polskiego nauczania).
  5. Współczesne szkolnictwo na świecie, analiza w wybranych krajach (Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Japonia, Francja, kraje postkomunistyczne).
  6. Współczesne szkolnictwo polskie, analiza aktualnej sytuacji w oświacie, projekty na przyszłość.
  7. Cele pedagogiczne ogólne i szczegółowe: poznawcze, emocjonalne, psychoruchowe.
  8. Metody i formy nauczania.
  9. Teorie dydaktyczne a problematyka celów i treści wychowania (dydaktyka herbartowska jako podstawa szkoły tradycyjnej, dydaktyka deweyowska jako podstawa szkoły progresywnej).
  10. Psychologiczne uwarunkowania procesu nauczania - uczenia się (zapamiętywanie, rola uczucia i woli, wydajność pracy umysłowej, efektywność kształcenia).
  11. Zasady pracy w systemie klasowo-lekcyjnym (lekcja i jej struktura, praca domowa ucznia, metody sprawdzania wiadomości, praca pozalekcyjna).
  12. Procesy wychowania i ich organizacja. Postępowanie w sytuacjach trudnych wychowawczo. Sylwetka wychowawcy.

Proponowane podręczniki:

S. Elbanowska, Pedagogika.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Forma zaliczenia:

Zaliczenie ćwiczeń i egzamin.

***

Przedmiot: 351 Pedagogika II

Wykładowca: dr Stefania Elbanowska

Semestr: letni

Liczba godz. wykł./tydz.: 0

Liczba godz. ćw./tydz.: 2

Kod: 05.703351

Liczba punktów kredytowych: 2,5

Program:

  1. Problemy pedagogiki szkolnej ( odpowiedzialność nauczyciela, niepowodzenia szkolne).
  2. Kompetencje nauczyciela.
  3. Samoocena nauczyciela.
  4. Współpraca z rodzicami.
  5. Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie.
  6. Organizacja czasu wolnego ucznia.
  7. Programy profilaktyczno - wychowawcze.
  8. Elementy pedagogiki specjalnej.
  9. Nowoczesne zarządzanie oświatą.
  10. Autoprezentacja nauczyciela.
  11. Uwaga: ćwiczenia przeznaczone są dla studentów fizyki ubiegających się o dodatkowe uprawnienia pedagogiczne.

Proponowane podręczniki:

S. Elbanowska, Pedagogika.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Forma zaliczenia:

Zaliczenie na ocenę.

***

Przedmiot: 352 Psychologia II

Wykładowca: mgr Jadwiga Krajewska

Semestr: letni

Liczb godzin wykł./tydz.: 2

Liczb godzin ćw./tydz.: 1

Kod: 05.703352

Liczba punktów kredytowych: 4

Program:

  • Patomechanizm zaburzeń emocjonalnych.
  • Odmowa chodzenia do szkoły.
  • Zachowania agresywne.
  • Nieśmiałość.
  • Dziecko za szybkie i za gwałtowne.
  • “Niezdara”, czyli zaburzenia rozwoju ruchowego.
  • Zaburzenia łaknienia.
  • Sytuacje traumatyczne i stresowe.
  • Nieposłuszeństwo i sprzeciw dzieci.
  • Zachowania destrukcyjne w klasie i w szkole.
  • Depresja u dzieci.
  • Dysleksja.
  • Udzielanie pomocy - podstawy.
  • Terapia zaburzeń emocjonalnych.
  • Dziecko terminalne.
  • Proponowane podręczniki:

    J. Elliot, M. Place, Dzieci i młodzież w kłopocie.

    A. Kozłowska, Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego.

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Psychologia I.

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenie ćwiczeń i egzamin.

    ***

    Przedmiot: 464 Dydaktyka fizyki

    Wykładowca: dr Magdalena Staszel

    Semestr: letni

    Liczba godz. wykł./tydz.: 2

    Liczba godz. ćw./tydz.: 2

    Kod: 05.104464

    Liczba punktów kredytowych: 5

    Program:

    Metodologia fizyki a metodologia dydaktyki fizyki. Fizyka jako przedmiot nauczania. Cele nauczania fizyki. Język w nauczaniu fizyki. Trudności poznawcze uczniów. Kontrola i ocena wyników nauczania. Modele w fizyce i w nauczaniu fizyki. Metody a ktywizujące w nauczaniu fizyki. Tendencje integracyjne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych. Analizy dydaktyczne wybranych działów i zagadnień fizyki.

    Proponowane podręczniki:

    B. Arons, A Guide to Introductory Physics Teaching.

    R. Driver, E. Guesne, A. Tiberghien, Childrens’ Ideas in Science.

    J. Salach, Dydaktyka fizyki: zagadnienia wybrane.

    J. L. Lewis, Nauczanie fizyki

    J.D.Harron, Lekcja chemii. O skutecznym sposobie uczenia..

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenie ćwiczeń i egzamin.

     

    ***

    Przedmiot: 499 Pracownia dydaktyki fizyki

    Wykładowca: dr Magdalena Staszel

    Semestr: zimowy i letni

    Liczb godzin wykł./tydz.: 0

    Liczb godzin ćw./tydz.:

    3h/tydzień przez 20 tygodni

    Kod: 05.104499

    Liczba punktów kredytowych: 5

    Program:

    Celem pracowni jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem eksperymentów w nauczaniu fizyki, oraz techniką eksperymentu szkolnego. W toku zajęć studenci wykonują doświadczenia podzielone na sześć grup tematycznych:

  • Mechanika.
  • Fale.
  • Termodynamika.
  • Elektromagnetyzm.
  • Indywidualne proste ćwiczenia uczniowskie.
  • Pomiary z wykorzystaniem komputera i zestawu IP COACH i ich zastosowanie w nauczaniu fizyki.
  • Proponowane podręczniki:

    Szkolne podręczniki fizyki oraz inne opracowania udostępniane studentom w Pracowni Dydaktyki Fizyki

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Studenci fizyki: zaliczenie pięciu spośród sześciu grup doświadczeń, w tym: indywidualnych ćwiczeń uczniowskich oraz pomiarów z użyciem komputera..

    ***

    Przedmiot: 353 Praktyka pedagogiczna po III roku

    Opiekun: dr Magdalena Staszel

    Semestr:

    Czas trwania: 3 tyg. (40 h praktyk)

    Kod: 05.703353

    Liczba punktów kredytowych: 0

    Program:

    Studenci fizyki w ramach fakultatywnego bloku pedagogicznego odbywają dwuczęściową praktykę szkolną. Część I odbywa się w gimnazjum. Najważniejszą jej częścią jest hospitacja 10 lekcji fizyki oraz łącznie 10 lekcji matematyki i che mii (żeby studenci obejrzeli tych samych uczniów na lekcjach przedmiotów pokrewnych) i samodzielne przeprowadzenie 10 lekcji fizyki. Praktykanci zapoznają się ponadto z organizacją procesu dydaktycznego i biorą czynny udział w życiu szkoły (zast ępstwa, wycieczki itp.).

    Proponowane podręczniki:

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Pedagogika I.

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenia dokonuje opiekun praktyk po zapoznaniu się z dokumentacją praktyki zawartą w dzienniku praktyk studenta i wpisaną tam opinią szkolnego opiekuna praktyki.

    ***

    Przedmiot: 354 Praktyka pedagogiczna po IV roku

    Opiekun: dr Magdalena Staszel

    Semestr:

    Liczba godzin praktyk: 150

    Kod: 05.704354

    Liczba punktów kredytowych: 0

    Program:

    Część II praktyki pedagogicznej odbywa się w szkołach ponadgimnazjalnych, a jej głównym celem jest samodzielne “terminowanie” w zawodzie nauczyciela w dłuższej skali czasowej. Studenci zobowiązani są do przeprowadzenia 50 samodzielny ch lekcji, z których przynajmniej połowa to lekcje fizyki (resztę może stanowić matematyka lub informatyka).

    Proponowane podręczniki:

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Pedagogika I; pożądana rozpoczęta Pracownia Dydaktyki Fizyki.

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenia dokonuje opiekun praktyki na podstawie dokumentacji zawartej w dzienniku praktyk studenta i wpisanej tam opinii szkolnego opiekuna praktyki.