3. Katalog zajęć prowadzonych na specjalności nauczycielskiej studiów zawodowych i w NKF

 

 

Przedmiot: Fizyka I - Mechanika

Wykładowca: dr Anna Kaczorowska

Semestr: zimowy

Liczba godz. wykł./tydz.: 4

Liczba godz. ćw./tydz.: 6

Kod: 1101-N101

Liczba punktów kredytowych: 10

Program:

Cel: Wykład przeznaczony jest dla przyszłych nauczycieli fizyki

Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych elementów mechaniki klasycznej poprzez wyjaśnianie zjawisk obserwowanych w życiu codziennym. Wykład będzie ilustrowany licznymi doświadczeniami demonstracyjnymi. Używanie pojęć matematycznych będzie ograniczone do niezbędnego minimum. Ćwiczenia rachunkowe mają nauczyć podstaw samodzielności w rozwiązywaniu problemów z mechaniki.

Treści:

  1. Wprowadzenie do fizyki: obserwacja, doświadczenie, pomiar, wielkości skalarne i wektorowe, jednostki wielkości fizycznych. Matematyka jako narzędzie fizyki
  2. Kinematyka punktu materialnego: układ odniesienia, opis ruchu, Kartezjański układ współrzędnych, prędkość, przyspieszenie.
  3. Względność ruchu. Zasada względności Galileusza. M. Kopernik twórca “O obrotach”, Galileusz twórca “Dialogów”. Układ inercjalny i nieinercjalny. Zasada równoważności.
  4. Podstawy szczególnej teorii względności.
  5. Zasady dynamiki i ich odkrywca. Przykłady sił zrównoważonych i nie zrównoważonych w prostych układach mechanicznych. Siła sprężystości, siła tarcia.Układy nieinercjalne i siły bezwładności: siła odśrodkowa bezwładności. Wahadło Foucaulta
  6. Przykłady sił niezrównoważonych w polu grawitacyjnym, elektrycznym i magnetycznym.
  7. .Ruch harmoniczny
  8. Zasada zachowania pędu w makroskopowych układach mechanicznych i w mikroświecie
  9. Praca i energia: moc, energia kinetyczna, energia potencjalna, zasada zachowania energii mechanicznej dla sił zachowawczych,
  10. Zasady zachowania w zderzenia sprężystych i niesprężystych
  11. Dynamika relatywistyczna
  12. Grawitacja na Ziemi i w Kosmosie. Energia potencjalna grawitacji i energia kinetyczna. Zasada zachowania energii w polu grawitacyjnym jednorodnym i centralnym
  13. Układ środka masy dwóch ciał, grawitacja jako przykład siły centralnej, prawa Keplera opisem ruchu planet, prędkości kosmiczne
  14. Statyka bryły sztywnej, moment siły
  15. Kinematyka bryły sztywnej , ruch obrotowy jednostajny i jednostajnie zmienny, prędkość kątowa, przyspieszenie kątowe
  16. Dynamika bryły sztywnej, moment bezwładności, moment pędu
  17. Zasada zachowania momentu pędu punktu materialnego i bryły sztywnej. II prawo Keplera jako szczególny przypadek zasady zachowania momentu pędu. Kolaps gwiazdy .
  18. Zasada zachowania energii, pędu i momentu pędu w wybranych przykładach zjawisk mikroświata
  19. Hydrostatyka. Prawo Archimedesa, Pascala. Równowaga cieczy w naczyniach połączonych. Ciśnienie atmosferyczne, doświadczenie Torricellego.
  20. Dynamika cieczy i gazów. Równanie ciągłości, prawo Bernoulliego , aerodynamiczna siła nośna, efekt Magnusa.

Proponowane podręczniki:

R. Resnick, D. Halliday, Fizyka, nowe wydanie PWN.

J. Ginter, Mechanika.

W. Bolton, Zarys fizyki.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Forma zaliczenia:

Egzamin pisemny i ustny.

 

 

 

***

Przedmiot: Matematyka I L

Wykładowca: prof. dr hab. Jerzy Krupski

Semestr: zimowy

Liczba godz. wykł./tydz.: 6

Liczba godz. ćw./tydz.: 6

Kod: 1102-101L

Liczba punktów kredytowych: 13

Program:

Elementy logiki. Zbiory, relacje, funkcje. Ciągi. Otoczenia, granica i ciągłość funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. Rozwijanie funkcji w szereg potęgowy. Grupa, ciało. Ciało liczb zespolonych. Macierze, wyznaczniki, układy liniowych równań algebraicznych. Przestrzenie liniowe (wektorowe) rzeczywiste i zespolone. Przestrzenie unitarne. Równania prostej i płaszczyzny w przestrzeni trójwymiarowej.

Uwaga:

Wykład ten przeznaczony jest w zasadzie dla studentów kierujących się na 3-letnie studia zawodowe (licencjackie).

Proponowane podręczniki:

G. M. Fichtenholz, Rachunek różniczkowy i całkowy.

K. Kuratowski, Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej.

A. Mostowski, M. Stark, Elementy algebry wyższej..

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Wykład prowadzony jest od podstaw.

Forma zaliczenia:

Zaliczenie ćwiczeń oraz zdanie egzaminu pisemnego i ustnego.

***

Przedmiot: Psychologia I

Wykładowca: mgr Jadwiga Krajewska

Semestr: zimowy

Liczb godzin wykł./tydz.: 2

Liczb godzin ćw./tydz.: 1

Kod: 1101-N105

Liczba punktów kredytowych: 3,5

Program:

  1. Główne teorie rozwoju osobowości.
  2. Czynniki sprzyjające rozwojowi człowieka i hamujące jego rozwój.
  3. Stadia rozwojowe a możliwości i zadania wychowania.
  4. Rozwój procesów poznawczych.
  5. Mowa i porozumiewanie się.
  6. Determinanty uczenia się.
  7. Rozwój emocjonalny.
  8. Rozwój społeczny.
  9. Rozwój moralny.
  10. Psychologia różnic indywidualnych.
  11. Interakcje nauczyciel-uczeń.
  12. Przystosowanie emocjonalno-społeczne w grupie.
  13. Rodzinne uwarunkowania rozwoju.
  14. Zaburzenia zachowań.
  15. Osobowość, cechy i stres nauczyciela.

Proponowane podręczniki:

D. Fontana, Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1998.

B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, tom 3, Warszawa 2002.

J. Krajewska, Pomoc w samorozwoju osobowości (skrypt), Warszawa 1998.

Z. Włodarski, A. Matczak, Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 1992.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Forma zaliczenia:

Zaliczenie ćwiczeń i egzamin ustny.

***

Przedmiot: Fizyka II - Elektryczność i magnetyzm

Wykładowca: dr hab. Waldemar Urban

Semestr: letni

Liczba godz. wykł./tydz.: 4

Liczba godz. ćw./tydz.: 6

Kod: 1101-N106

Liczba punktów kredytowych: 10

Program:

  1. Elektrostatyka. Prawo Coulomba. Pole elektryczne. Prawo Gaussa. Energia potencjalna. Pole w przewodnikach i dielektrykach.
  2. Prąd stały. Prawo Ohma. Praca prądu. Prawa Kirchhoffa. Prądy w metalach, elektrolitach i gazach. Ogniwa.
  3. Magnetostatyka. Pole magnetyczne od poruszającego się ładunku. Prawo Biota-Savarta. Prawo Ampera. Silniki elektryczne. Ruch cząstek naładowanych w polach E i B.
  4. Prądy powoli zmienne. Indukcja elektromagnetyczna. Obwody elektryczne z elementami R, L,C i zewnętrzna siła elektromotoryczna. Prądnica. Transformator.
  5. Właściwości magnetyczne materii.
  6. Równania Maxwella.

Proponowane podręczniki:

D. Halliday - R Resnick, Fizyka, tom 2.

J. Ginter, Fizyka II - skrypt.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Forma zaliczenia:

Zaliczenie ćwiczeń i egzamin.

***

Przedmiot: Matematyka II L

Wykładowca: dr hab. Marek Trippenbach

Semestr: letni

Liczba godz. wykł./tydz.: 6

Liczba godz. ćw./tydz.: 6

Kod: 1102-105L

Liczba punktów kredytowych: 15

Program:

Przestrzenie liniowe (unitarne, hermitowskie), odwzorowania liniowe, zmiana bazy, wartości i wektory własne operatorów (macierzy) hermitowskich i unitarnych, formy kwadratowe, krzywe stożkowe, kwadrygi, rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej (całka oznaczona i nieoznaczona), szeregi, funkcje wielu zmiennych, ekstrema funkcji wielu zmiennych.

Uwaga:

Wykład ten przeznaczony jest w zasadzie dla studentów kierujących się na 3-letnie studia licencjackie.

Proponowane podręczniki:

I. M. Gelfand, Wykłady z algebry liniowej.

G. M. Fichtenholtz, Rachunek różniczkowy i całkowy T1 i T2.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Matematyka I A.

Forma zaliczenia:

Zaliczenie na podstawie sumy punktów z dwóch kolokwiów. Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach.

Egzamin.

***

Przedmiot: I Pracownia fizyczna (a)

Kierownik: dr hab. Zygmunt Szefliński

Semestr: letni

Liczb godzin wykł./tydz.: 0

Liczb godzin ćw./tydz.: 3

Kod: 1101-N110

Liczba punktów kredytowych: 4

Program:

Wykonanie 5 ćwiczeń z różnych działów fizyki: mechaniki, ciepła, elektryczności, optyki i fizyki jądrowej. Ćwiczenia te mają na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi metodami pomiarowymi poprzez przeprowadzenie prostych doświadczeń pozwalających na kształcenie sprawności eksperymentalnej i zdobycie umiejętności oceny błędów pomiarowych.

Proponowane podręczniki:

Instrukcje otrzymywane w sekretariacie Pracowni oraz:

H. Szydłowski, Pracownia fizyczna.

A. Zawadzki, H. Hofmokl, Laboratorium fizyczne.

F. Kohlrausch, Fizyka laboratoryjna (dla zainteresowanych).

Obowiązuje znajomość materiału zawartego w/w pozycjach, z uwzględnieniem wiedzy zawartej w opracowaniach ogólnych, które są podane przy poszczególnych ćwiczeniach.

Przed przystąpieniem do wykonywania zadań w I Pracowni Fizycznej należy zapoznać się z prawidłowymi metodami opracowania wyników opisanymi np. w:

J.R Taylor, Wstęp do analizy błędu pomiarowego.

G.L. Squires, Praktyczna fizyka.

H. Abramowicz, Jak analizować wyniki pomiarów?

H. Hansel, Podstawy rachunku błędów.

P. Jaracz, Podstawy rachunku błędu pomiarowego (skrypt).

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed pracownią:

Pracownia pomiarowa: “Podstawy techniki pomiarów”.

Wykład: “Podstawy rachunku błędu pomiarowego” z ćwiczeniami.

Forma zaliczenia:

Wykonanie wszystkich ćwiczeń (5) i otrzymanie za każde z nich oceny pozytywnej, ocena ostateczna odpowiada średniej arytmetycznej ocen składowych.

***

Przedmiot: Kurs kolonijny i praktyka kolonijna

Wykładowca: mgr Jadwiga Krajewska

Semestr: letni

Liczba godzin kursu: 27

Czas trwania praktyki: 2 tygodnie.:

Kod: 1101-N112

Liczba punktów kredytowych: 2

Program:

  1. Przepisy dotyczące organizacji wypoczynku dzieci oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia uczestników placówek.
  2. Terenoznawstwo i turystyka, organizacja wycieczek, biwaków, gry terenowe.
  3. Gry i zajęcia świetlicowe, konkursy, zabawy ze śpiewem, organizacja uroczystości, ognisk, prowadzenie kroniki.
  4. Planowanie pracy wychowawczej.
  5. Zajęcia kulturalno - oświatowe ( teatralne).
  6. Obowiązki i zadania wychowawcy grupy (kontakty wychowawca - dzieci).
  7. Organizacja obozów i prowadzenie finansów.
  8. Dynamika grup i style kierowania grupą.
  9. Zajęcia plastyczne, prace dekoracyjne, zdobnicze.
  10. Metoda harcerska pracy z dziećmi i młodzieżą, prace społecznie użyteczne.
  11. Wychowanie fizyczne i sport w placówce wypoczynku, metodyka organizowania zajęć sportowych.

Proponowane podręczniki:

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Forma zaliczenia:

Kurs: test.

Zaliczenia praktyki dokonuje kierownik kursu kolonijnego po przedstawieniu: zaświadczenia o odbyciu praktyki wystawionego przez organizatora kolonii, ankiety wypełnionej przez organizatora kolonii, ankiety wypełnionej przez praktykanta.

***

Przedmiot: Fizyka III - Fale

Wykładowca: prof. dr hab. Tadeusz Stacewicz

Semestr: zimowy

Liczba godz. wykł./tydz.: 4

Liczba godz. ćw./tydz.: 6

Kod: 1101-N201

Liczba punktów kredytowych: 10

Program:

  1. Fale mechaniczne: fale w ośrodkach jedno-, dwu- i trójwymiarowych, fale dźwiękowe. Impulsy falowe i fale sinusoidalne. Klasyczne równanie falowe. Energia fal. Interferencja. Dyfrakcja. Polaryzacja. Fale stojące (struny), piszczałki, membrany.
  2. Optyka fizyczna. “Bezdyfrakcyjna” interferencja światła. Dyfrakcja, siatki dyfrakcyjne. Widma liniowe i ciągłe. Prędkość światła. Hipoteza Maxwella. Widmo fal elektromagnetycznych. Promieniowanie. Energia promieniowania. Polaryzacja.
  3. Optyka geometryczna: podstawowe pojęcia. Prawa odbicia i załamania. Zwierciadła, pryzmaty i soczewki. Przyrządy optyczne, oko. Dyfrakcja Fresnela, zdolność rozdzielcza przyrządów optycznych. Dyspersja fal elektromagnetycznych. Prędkość fazowa i grupowa. Dwójłomność.
  4. Ruch źródeł i obserwatorów: zjawisko Dopplera dla fal mechanicznych i elektromagnetycznych. Doświadczenie Michelsona-Morleya.
  5. Fale w fizyce współczesnej.

Proponowane podręczniki:

Jerzy Ginter, Fizyka III, skrypt dla NKF.

Jerzy Ginter, Fizyka Fal, PWN, Warszawa 1993.

F. C. Crawford, Fale, PWN, Warszawa 1973.

J. R. Meyer – Arendt, Wstęp do optyki, PWN, Warszawa 1979.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Matematyka I, Matematyka II, Fizyka I - Mechanika, Fizyka II - Elektryczność i magnetyzm.

Forma zaliczenia:

Zaliczenie ćwiczeń i egzamin.

***

Przedmiot: Matematyka III

Wykładowca: prof. dr hab. Kazimierz Napiórkowski

Semestr: zimowy

Liczba godz. wykł./tydz.: 3

Liczba godz. ćw./tydz.: 4

Kod: 1120-N202

Liczba punktów kredytowych: 7,5

Program:

  1. Funkcje wielu zmiennych. Rachunek różniczkowy: granica i ciągłość funkcji wielu zmiennych, pochodna funkcji wielu zmiennych, lokalna odwracalność, funkcje uwikłane, ekstrema związane, styczna do powierzchni. Rachunek całkowy: całkowanie funkcji wielu zmiennych, całki krzywoliniowe i powierzchniowe, twierdzenie Stokesa i pokrewne.
  2. Rachunek prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo warunkowe. Zdarzenia niezależne. Zmienna losowa. Wartość oczekiwana. Interpretacja prawdopodobieństwa.

Proponowane podręczniki:

K. Napiórkowski, Matematyka.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Forma zaliczenia:

Zaliczenie ćwiczeń i egzamin.

***

Przedmiot: I Pracownia fizyczna (b)

Kierownik: dr hab. Zygmunt Szefliński

Semestr: letni

Liczb godzin wykł./tydz.: 0

Liczb godzin ćw./tydz.: 3

Kod: 1101-N203

Liczba punktów kredytowych: 4

Program:

Wykonanie około 10 ćwiczeń (w zależności od długości semestrów) z różnych działów fizyki: mechaniki, ciepła, elektryczności, optyki i fizyki jądrowej. Ćwiczenia te mają na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi metodami pomiarowymi poprzez przeprowadzenie prostych doświadczeń pozwalających na kształcenie sprawności eksperymentalnej i zdobycie umiejętności oceny błędów pomiarowych.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed pracownią:

I Pracownia fizyczna (a).

Forma zaliczenia:

Wykonanie wszystkich ćwiczeń i otrzymanie za każde z nich oceny pozytywnej, ocena ostateczna odpowiada średniej arytmetycznej ocen składowych.

***

Przedmiot: Fizyka IV - Termodynamika

Wykładowca: dr hab. Andrzej Witowski

Semestr: letni

Liczb godzin wykł./tydz.:4

Liczb godzin ćw./tydz.:6

Kod: 1101-N205

Liczba punktów kredytowych: 10

Program:

  1. Mikroświat - budowa materii
    Atomy, cząsteczki, ciała stałe.
  2. Parametry termodynamiczne i ich relacje
    Hydrostatyka i aerostatyka.
  3. Oddziaływania międzycząsteczkowe.
  4. Równowaga termodynamiczna:
    Opis fenomenologiczny;
    Opis statystyczny.
  5. Energia wewnętrzna:
    Układy o stałej objętości;
    Układy o zmiennej objętości.
  6. Entropia w ujęciu termodynamicznym i statystycznym.
  7. Przejścia fazowe.
  8. Zjawiska transportu - przewodnictwo cieplne, dyfuzja.

Proponowane podręczniki:

Jerzy Ginter, Fizyka IV - skrypt NKF

A.K. Wróblewski, J. Zakrzewski Wstęp do Fizyki.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

wcześniejsze kursowe

Forma zaliczenia:

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwiów, kartkówek i obecności na ćwiczeniach

Egzamin pisemny i ustny

***

Przedmiot: Dydaktyka fizyki

Wykładowca: dr Magdalena Staszel

Semestr: letni

Liczb godzin wykł./tydz.: 2

Liczb godzin ćw./tydz.: 2

Kod: 1101-N207

Liczba punktów kredytowych: 5

Program:

  • Fizyka jako dyscyplina naukowa i przedmiot nauczania.
  • Metodologia fizyki a metodologia dydaktyki fizyki. Pomiar w fizyce a pomiar w dydaktyce fizyki
  • Cele nauczania fizyki, także w sformułowaniu operacyjnym. Kompetencje kluczowe
  • Epistemologia genetyczna Jeana Piageta; opis rozwoju logicznego myślenia dzieci i młodzieży. Przejście od operacji konkretnych do formalnych w świetle wymagań stawianych przez fizykę jako przedmiot nauczania.
  • Język w nauczaniu fizyki. Sztuka zadawania pytań.
  • Wiedza potoczna jako ważna przyczyna trudności w uczeniu się fizyki. Tworzenie narzędzi diagnostycznych.
  • Kontrola i ocena wyników nauczania. Dobór narzędzi kontrolnych do celów nauczania. Nowa matura z fizyki.
  • Metody aktywizujące w nauczaniu fizyki. Studium przypadku – metoda projektów.
  • Nowoczesne środki dydaktyczne w nauczaniu fizyki. Przyrządy, komputer i środki multimedialne.
  • Modele i analogie w fizyce i nauczaniu fizyki. Gry symulacyjne.
  • Rozwiązywanie zadań z fizyki jako czynność kształcąca. Zadania otwarte. Analiza wymiarowa.
  • Rozwój tendencji w nauczaniu fizyki. Przykłady wybitnych kursów fizyki z całego świata (PSSC,HPP, Nuffield).
  • Analizy dydaktyczne wybranych działów i zagadnień fizyki.
  • Współczesne tendencje integracyjne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych.
  • Nauczanie fizyki w różnych kontekstach. (fizyka w bezpieczeństwie ruchu drogowego, fizyka zabawek, fizyka w zagadnieniach ekologicznych,...)
  • Proponowane podręczniki:

    J.L.Lewis (red.), Nauczanie Fizyki.

    J.Salach, Dydaktyka fizyki: zagadnienia wybrane.

    J.D.Harron, Lekcja chemii. O skutecznym sposobie uczenia.

    A.B.Arons, A Guide to Introductory Physics Teaching.

    R.Driver, E.Guesne, A.Tiberghien, Children’s Ideas in Science.

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Psychologia, Pedagogika I.

    Forma zaliczenia:

    Obecność i aktywność na ćwiczeniach, zaliczanie prac domowych. Egzamin.

    ***

    Przedmiot: Pracownia dydaktyki fizyki

    Wykładowca: dr Magdalena Staszel

    Semestr: zimowy i letni

    Liczb godzin wykł./tydz.: 0

    Liczb godzin ćw./tydz.: 3

    Kod: 1101-N208

    Liczba punktów kredytowych: 7

    Program:

    Celem pracowni jest zapoznanie studentów z rola i miejscem eksperymentów w nauczaniu fizyki, oraz technika eksperymentu szkolnego. Umiejscowienie pracowni w programie studiów pozwala na przygotowanie dydaktyczne warsztatu doświadczalnego przed roczną praktyka szkolna i uzupełnianie go na bieżąco w czasie praktyki. W toku zajęć studenci wykonują doświadczenia podzielone na sześć grup tematycznych:

  • Mechanika.
  • Fale.
  • Termodynamika.
  • Elektromagnetyzm.
  • Indywidualne proste ćwiczenia uczniowskie, “równym frontem”.
  • Pomiary z wykorzystaniem komputera i zestawu IP COACH i ich zastosowanie w nauczaniu fizyki.
  • Proponowane podręczniki:

    Szkolne podręczniki fizyki oraz inne opracowania udostępniane studentom w Pracowni Dydaktyki Fizyki

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenie wszystkich sześciu grup doświadczeń na podstawie wykazania się znajomością związanej z nimi tematyki, poprawnego ich wykonania i pozytywnie ocenionych opracować, zawierających propozycje dydaktyczne osadzenia prowadzonych eksperymentów w jednostkach lekcyjnych.

    ***

    Przedmiot: Filozofia

    Wykładowca: dr Agnieszka Nogal

    Semestr: zimowy

    Liczba godz. wykł./tydz.: 2

    Liczba godz. ćw./tydz.: 0

    Kod: 3501-N210

    Liczba punktów kredytowych: 2,5

    Program:

    1. Filozofia starożytna (od VI w. p.n.e. do VI w. n.e.): okres powstania - jońska filozofia przyrody (Tales z Miletu, Anaksymander, Heraklit, Demokryt), okres oświecenia i systemów starożytnych (Sokrates, Platon, Arystoteles), okres synkretyczny - starożytne chrześcijaństwo (Orygenes, św. Augustyn).
    2. Filozofia średniowiecza (od VI w. do XIV w.): pierwszy okres do XII w. (św. Anzelm), drugi okres - systemy średniowieczne XIII w. (św. Tomasz z Akwinu), końcowy okres filozofii średniowiecznej - okres krytyki, XIV w. (Ockham, Eckhart).
    3. Filozofia nowożytna (od XV w.): drugi okres filozofii nowożytnej - systemy, XVII w. (Kartezjusz, Spinoza, Leibniz): trzeci okres filozofii nowożytnej - okres oświecenia i krytyki, XVIII w. (Kant), czwarty okres filozofii nowożytnej - nowy okres systemów, XIX w. (Hegel, Comte, Marks, Nietzsche), filozofia XX w.(Whithead, Heidegger, Sartre).

    Proponowane podręczniki:

    K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii.

    J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu.

    B. Stępień, Wprowadzenie do metafizyki.

    W. Tatarkiewicz, Historia filozofii.

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenie lub egzamin.

    ***

    Przedmiot: Praktyka pedagogiczna II roku

    Kierownik: dr Stefania Elbanowska

    Semestr: zimowy

    Czas trwania: 25 godzin lekcyjnych

    Kod: 1101-N211

    Liczba punktów kredytowych: 4,5

    Program:

    Studenci II roku NKF w semestrze zimowym odbywają praktyki w szkołach.

    Celem praktyk jest przybliżenie studentom następujących zagadnień:

    Organizacja pracy szkoły, prowadzenie dziennika lekcyjnego, przygotowanie nauczyciela do lekcji, obserwacja lekcji fizyki i innych przedmiotów prowadzonych różnymi metodami , organizacja pracowni fizycznej, sposób prowadzenia lekcji wychowawczych, przeprowadzenie ankiet i pomiarów socjometrycznych.

    Samodzielnie student prowadzi 5 lekcji fizyki lub matematyki udokumentowanych konspektami.

    Proponowane podręczniki:

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenia praktyki dokonuje kierownik praktyk studenckich po przedstawieniu zaświadczenia o odbyciu praktyki wystawionego przez szkołę.

    ***

    Przedmiot: Pedagogika B

    Wykładowca: dr Stefania Elbanowska

    Semestr: zimowy

    Liczba godz. wykł./tydz.: 2

    Liczba godz. ćw./tydz.: 2

    Kod: 1101-N212

    Liczba punktów kredytowych: 5

    Program:

    1. Przedmiot i miejsce pedagogiki w systemie nauk.
      Rozwój myśli pedagogicznej.
    2. Metody badań pedagogicznych.
      Źródła pedagogiki i ich opracowania.
      Przyrodnicze metody badania w pedagogice.
      Humanistyczne metody badania w pedagogice.
    3. Geneza i charakterystyka współczesnych systemów wychowawczych.
    4. Podstawowe cechy i zadania współczesnej szkoły, analiza aktualnej sytuacji w polskiej oświacie.
    5. Międzynarodowy wymiar edukacji. Koncepcja szkoły, analiza systemów oświatowych w wybranych krajach.
    6. Organizacja pracy szkoły. Planowanie pracy dydaktycznej i wychowawczej.
    7. Problemy pedagogiki szkolnej, odpowiedzialność nauczyciela i wychowawcy, niepowodzenia szkolne.
    8. Metody aktywizujące w procesie kształcenia.
    9. Ocena osiągnięć szkolnych uczniów.
    10. Praca z grupą rówieśniczą.
    11. Elementy pedagogiki specjalnej i nauczania integracyjnego.
    12. Zasady pracy w systemie klasowo – lekcyjnym (lekcja i jej struktura, praca domowa ucznia, praca pozalekcyjna).

    Proponowane podręczniki:

    Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika t.1 i 2.

    S. Kunowski, Podstawy pedagogiki współczesnej.

    S. Elbanowska, Pedagogika (skrypt)

    A. Janowski, Poznawanie uczniów.

    M. Łobocki, Wychowanie w klasie szkolnej.

    T. Gordon, Wychowanie bez porażek.

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Psychologia.

    Zajęcia sugerowane do zaliczenia /wysłuchania przed wykładem:

    Higiena szkolna.

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenie ćwiczeń i egzamin.

    ***

    Przedmiot: Pracownia komputerowa

    Wykładowca: dr Jacek Jasiak

    Semestr: letni

    Liczba godz. wykł./tydz.: 0

    Liczba godz. ćw./tydz.: 4

    Kod: 1100-N213

    Liczba punktów kredytowych: 5

    Program:

    Ideą przewodnią wykładu jest przekazanie podstaw praktycznej wiedzy o komputerach, środowisku sieciowym, zasadach administracji, pracy z komputerem na lekcjach i na co dzień przy założeniu wykorzystania legalnego oprogramowania, które jest dostępne bezpłatnie, a jednocześnie umożliwia ten sam zakres możliwości, co komercyjne pakiety oprogramowania.

    1. Podstawy działania komputera - systemy operacyjne Windows i Linux ze szczególnym uwzględnieniem Windows. Informacje i wiedza praktyczna o:
      • strukturze komputera: pamięć, procesor, urządzenia we/wy,
      • budowie hardwarowej komputera,
      • zasadach podłączania, włączania/wyłączania różnych urządzeń,
      • systemach operacyjnych, ich instalacji i sposobach jak to zrobić,
      • instalacji składników hardwarowych i softwarowych systemu,
      • konieczności aktualizacji i zakładania “łatek”, service-pack-ów itp.
      • aplikacjach i sposobach ich instalacji,
      • wirusach i programach antywirusowych,
      • aspektach prawnych zakupu i użytkowania programów,
      • darmowych programach dostępnych np. w sieci, shareware, freeware.
    2. Podstawy administrowania siecią na przykładzie Windows XP
      • administrator i jego rola w zarządzaniu systemem Windows XP
      • uprawnienia użytkowników i ich nadawanie,
      • udostępnianie zasobów,
      • zdalny dostęp i wykorzystywanie zasobów,
      • zasady administrowania systemem Windows XP
    3. Praca z pakietem Open Office jako darmowym i legalnym programem, który umożliwia wszystko to, co Microsoft Office – porównanie obu pakietów.
      • opis możliwości pakietu,
      • procesor tekstów: różne formaty zapisu dokumentów (w tym pdf, xml), porównanie z MsWord,
      • arkusz kalkulacyjny: zasady dopasowywania danych, zasady rysowania wykresów i prezentacji danych eksperymentalnych na przykładzie ilustracji wybranego problemu fizycznego w szkole np. opis spadku swobodnego ciała, informacje o bazodanowych funkcjach arkusza, porównanie z MsExcel,
      • przygotowanie prezentacji – porównanie z MsPowerPoint
    4. Prezentacja możliwości programów do obliczeń symbolicznych – Mathematica, Maple i Mupad.
      • przykładowe zastosowania do rozwiązywania problemów analitycznych z zastosowaniem darmowego programu Mupad
    5. Praca w sieci komputerowej za szczególnym uwzględnieniem sieci Internet
      • co to jest sieć i po co się ją stosuje,
      • informacja o domenach i systemie nazw domenowych,
      • adres IP – co to jest i jak go rozumieć,
      • sposoby łączenia się z siecią – telefon, stałe łącze,
      • co to są serwery,
      • jak odczytać i zmienić swoją konfigurację sieciową,
      • jak utworzyć, skonfigurować i podłączyć sieć lokalną,
    6. Programy pocztowe i organizujące pracę na przykładzie Outlook Express
    7. Wyszukiwanie informacji w Internecie i dobre zasady używania Internetu
      • przeglądarki internetowe,
      • wyszukiwarki - wyszukiwanie zaawansowane
      • bazy danych, portale,
      • nasza strona wydziałowa,
    8. Prezentacja możliwości wspomagania procesu dydaktycznego nauczania fizyki oraz samokształcenia poprzez wykorzystanie komputera,
      • komputerowe symulacje procesów fizycznych,
      • wykorzystanie komputera jako przyrządu pomiarowego – program oscyloskop, generator,
      • wykonywanie eksperymentów fizycznych za pomocą symulacji komputerowych,
      • rozwiązywanie interaktywne zadań i problemów,
      • uczestnictwo w prawdziwych programach badawczych na przykładzie http://hou.astronet.pl/ ,
    9. Zasady tworzenia prostych witryn internetowych z opisem cech charakterystycznych języka HTML
      • składnia języka HTML, podstawowe polecenia
      • wykorzystanie narzędzi (Mozilla, ...)
      • dobre zwyczaje przy tworzeniu stron internetowych: możliwość wykorzystania różnych przeglądarek, ...
    10. Podstawy programowania z zastosowaniami w szkole,
      • podstawy programowania proceduralnego w oparciu o LOGO; pokazanie zastosowań LOGO do nauczania fizyki, w szczególności mechaniki,
      • wstęp do programowania obiektowego na przykładzie Delphi/Kylix; grafika w Delphi/Kylix ze szczególnym uwzględnieniem możliwości wykorzystania procedur graficznych znanych z LOGO.

    Proponowane podręczniki:

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenie na ocenę.

    ***

    Przedmiot: Kultura żywego słowa

    Wykładowca: mgr Czesław Jaroszyński

    Semestr: letni

    Liczba godz. wykł./tydz.: 0

    Liczba godz. ćw./tydz.: 2

    Kod: 1100-N209

    Liczba punktów kredytowych: 2,5

    Program:

    1. Rys historyczny: w kręgu kultury łacińskiej. Retoryka w Polsce.
    2. Fonetyka - środki przekazu. Budowa narządów mowy i ich działanie. Oddech, ćwiczenia oddechu. Podział wypowiedzi: fraza, słowa, sylaba, głoska, ćwiczenia wymowy.
    3. Przekaz - środki wyrazu. Środki wyrazu dotyczące formy wypowiedzi: tempo, rytm, siła głosu, wysokość, barwa głosu, pauza, dykcja. Środki wyrazu dotyczące treści wypowiedzi: wyobrażenie, uczucie, “pierwiastki intelektualne”, osobowość. Zasady akcentowania w języku polskim. Słowo mówione a znaki przestankowe. Teoria periodu retorycznego. Niektóre figury stylistyczne. Interpretacja. Ćwiczenia nad tekstami literackimi.
    4. Badanie wymowy słuchaczy ewentualne usuwanie błędów wymowy.
    5. Ćwiczenia relaksacyjne.

    Proponowane podręczniki:

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenie.

     

    ***

    Przedmiot: Matematyka IV

    Wykładowca: prof. dr hab. Kazimierz Napiórkowski

    Semestr: letni

    Liczba godz. wykł./tydz.: 4

    Liczba godz. ćw./tydz.: 4

    Kod: 1120-N215

    Liczba punktów kredytowych: 10

    Program:

    Wykład stanowi uzupełnienie wiadomości matematycznych dla studentów specjalności nauczycielskiej. Obejmuje funkcje zmiennej zespolonej, transformatę Fouriera i dystrybucje.

    Program:

    1. Funkcje zmiennej zespolonej.
      Różniczkowalność w sensie zespolonym. Podstawowe własności funkcji zmiennej zespolonej. Analityczność. Punkty osobliwe. Residua, zastosowanie do obliczania całek. Sfera Riemanna, punkty rozgałęzienia.
    2. Transformacja Fouriera.
      Przestrzeń S. Podstawowe własności transformacji Fouriera. Transformacja Fouriera w L2. Zastosowanie do równań różniczkowych.
    3. Dystrybucje.
      Definicja, działania na dystrybucjach, transformacja Fouriera.

    Proponowane podręczniki:

    P. Urbański, Analiza II i Analiza III - skrypty KMMF.

    F. Leja, Rachunek różniczkowy i całkowy.

    F. Leja, Funkcje zespolone.

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Matematyka I, Matematyka II, Matematyka III

    Forma zaliczenia:

    Egzamin.

     

    ***

    Przedmiot: Fizyka V

    Wykładowca: prof. dr hab. Jan Bartelski

    Semestr: zimowy

    Liczba godz. wykł./tydz.: 4

    Liczba godz. ćw./tydz.: 4

    Kod: 1102-N301

    Liczba punktów kredytowych: 10

    Program:

    A. Narodziny mechaniki kwantowej:

    1. Promieniowanie ciała doskonale czarnego: rozkład Plancka.
    2. Zjawisko fotoelektryczne: kwantowa teoria Einsteina.
    3. Zjawisko Comptona.
    4. Fale de Broglie'a: falowa natura cząstek.
    5. Modele atomu wodoru. Widma atomowe.

    B. Mechanika kwantowa:

    1. Równanie Schrödingera.
    2. Interpretacja Borna funkcji falowej.
    3. Matematyczne podstawy mechaniki kwantowej.
    4. Zasada nieoznaczoności Heisenberga.
    5. Zastosowania równania Schrödingera niezależnego od czasu.
    6. Atom jednoelektronowy w mechanice kwantowej.
    7. Spin.
    8. Układy jednakowych cząstek i zakaz Pauliego.
    9. Atom helu.
    10. Atomy wieloelektronowe.
    11. Wzbudzenia optyczne atomów.
    12. Statystyki kwantowe.

    Proponowane podręczniki:

    R. Eisberg, R. Resnick, Fizyka kwantowa.

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenie ćwiczeń i egzamin.

    ***

    Przedmiot: Dydaktyka matematyki

    Kierownik: prof. dr hab. Wojciech Guzicki

    Semestr: zimowy

    Liczba godz. wykł./tydz.: 2

    Liczba godz. ćw./tydz.: 2

    Kod: 1000-N303

    Liczba punktów kredytowych: 5

    Celem wykładu jest próba odpowiedzi na niektóre pytania dotyczące nauczania matematyki w szkole.

    Program:

    Próba odpowiedzi na przykładowe pytania:

    1. Jakie są cele nauczania matematyki?
    2. Co oznacza “rozumienie matematyki”?
    3. Jak przebiega proces rozwiązywania zadania matematycznego przez ucznia?
    4. W jaki sposób można nauczyć rozwiązywania zadań?

    Wydaje się, że zastanowienie się nad odpowiedziami na te i podobne pytania, pomoże przyszłemu nauczycielowi w pracy z uczniami.

    Na ćwiczeniach zostaną przeanalizowane programy nauczania i podręczniki szkolne - głównie starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjum. Niektóre zajęcia będą przeprowadzane w pracowni komputerowej, zostaną pokazane możliwości wykorzystania komputerów w nauczaniu matematyki.

    Proponowane podręczniki:

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    ***

    Przedmiot: Elektronika - wykład i pracownia

    Wykładowca: mgr Stanisław Chudzyński

    Semestr: zimowy

    Liczba godz. wykł./tydz.: 2

    Liczba godz. ćw./tydz.: 3

    Kod: 1101-N304

    Liczba punktów kredytowych: 6,5

    Program:

    Wykład:

    Elementy elektroniczne, prawo Ohma, prawa Kirchoffa, twierdzenie Thevenina i Nortona (układy zastępcze). Sygnały elektroniczne.

    Układy cyfrowe (bramki) rodziny TTL: przerzutniki, liczniki, dekodery, wyświetlacze. Inne układy cyfrowe. Układy analogowe RLC. Diody i ich zastosowania. Prosty zasilacz. Wzmacniacz operacyjny. Tranzystor i wzmacniacz. Nadawanie i odbiór fal radiowych. Oscyloskop.

    Pracownia elektroniczna:

    Zasilacze, przyrządy pomiarowe (woltomierz, amperomierz, omomierz, oscyloskop), generator funkcyjny. Pomiary elektroniczne. Zapoznanie się z bramkami logicznymi. Stoper cyfrowy w zastosowaniu do pomiarów fizycznych. Układy RC i RLC. Detekcja światła. Detekcja fal radiowych. Wzmacniacz małej częstotliwości (akustyczny) i wysokiej częstotliwości. Budowa radioodbiornika AM. Wykorzystanie poznanych (i zbudowanych) konstrukcji w doświadczeniach fizycznych.

    Proponowane podręczniki:

    Skrypt i inne podane przez wykładowcę.

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenie na ocenę.

    Zaliczenie na ocenę wszystkich ćwiczeń i zaliczenie ustnego kolokwium końcowego.

    ***

    Przedmiot: Praktyka pedagogiczna III roku

    Kierownik: dr Stefania Elbanowska

    Semestr: zimowy i letni

    Czas trwania: w październiku 5 godz./ tydz.,

    w pozostałych miesiącach 4 godz./tydz.

    Kod: 1101-N306

    Liczba punktów kredytowych: 0

    Program:

    Studenci III roku NKF, którzy mają zaliczone cztery semestry wykładów fizyki i trzy semestry wykładów matematyki, przez cały rok akademicki odbywają praktyki w szkołach. W ramach praktyk prowadzą lekcje fizyki i matematyki. Do każdej lekcji przygotowują konspekty, które akceptuje nauczyciel – opiekun praktykanta.

    Proponowane podręczniki:

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Matematyka, Fizyka, Psychologia, Pedagogika.

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenia praktyki dokonuje kierownik praktyk studenckich po przedstawieniu: kompletu konspektów 25 lekcji, sprawozdania z praktyki wypełnionego przez studenta, pozytywnej opinii o praktykancie wystawionej przez nauczyciela – opiekuna praktyk.

    ***

    Przedmiot: Fizyka VI

    Wykładowca: prof. dr hab. Jan Bartelski

    Semestr: letni

    Liczba godz. wykł./tydz.: 4

    Liczba godz. ćw./tydz.: 4

    Kod: 1102-N307

    Liczba punktów kredytowych: 10

    Program:

    1. Struktura materii, historyczne odkrycia i modele tej struktury.
    2. Rodzaje cząstek elementarnych.
    3. Klasyfikacja hadronów, model kwarkowy.
    4. Struktura wewnętrzna nukleonów, model partonowy.
    5. Oddziaływanie między elementarnymi składnikami materii.
    6. Modele unifikujące oddziaływania elementarne.
    7. Kosmologia, ewolucja Wszechświata, model “Wielkiego Wybuchu”.
    8. Własności jąder atomowych (liczba atomowa i masowa, masy i energie wiązania, rozmiary i gęstości jąder, hiperjądra).
    9. Modele jądrowe.
    10. Rozpady jądrowe, szeregi promieniotwórcze.
    11. Reakcje jądrowe, ciepło reakcji.
    12. Rozszczepienie jąder atomowych, reaktory.
    13. Cykle jądrowe w gwiazdach, powstawanie ciężkich pierwiastków, supernowe.
    14. Mechanizmy wiązań cząsteczkowych.
    15. Widma cząsteczkowe.
    16. Rodzaje ciał stałych.
    17. Typy i cechy wiązań krystalicznych.
    18. Teoria pasmowa ciał stałych, metale i półprzewodniki.
    19. Ruch elektronu w sieci periodycznej, masa efektywna.
    20. Przewodnictwo elektryczne w metalach i półprzewodnikach.
    21. Nadprzewodnictwo.
    22. Własności magnetyczne ciał stałych.

    Proponowane podręczniki:

    R. Eisberg, R. Resnick, Fizyka kwantowa .

    F. Close, Kosmiczna cebula.

    V. Acosta, C.L. Cowan, B. J. Graham, Podstawy fizyki współczesnej.

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenie ćwiczeń i egzamin.

    ***

    Przedmiot: Historia fizyki

    Wykładowca: prof. dr hab. Andrzej K. Wróblewski

    Semestr: letni

    Liczb godzin wykł./tydz.: 4

    Liczb godzin ćw./tydz.: 0

    Kod: 1101-N310

    Liczba punktów kredytowych: 5

    Program:

    Wykład obejmuje zarys historii fizyki od czasów najdawniejszych do obecnych. Zakres fizyki ulegał w różnych epokach dużym zmianom. Jeszcze w XVIII wieku podręczniki fizyki obejmowały zagadnienia, które dziś wchodzą do chemii, astronomii, mineralogii i biologii. W wykładzie przedstawiany jest w zasadzie tylko rozwój metod badawczych i pojęć fizycznych, ale podkreślane są związki historyczne z innymi dyscyplinami. Główne rozdziały to:

    1. Wstęp i prehistoria nauki
    2. Nauka grecka
    3. Nauka w średniowieczu
    4. Od Kopernika do Newtona
    5. Początki nauki o gazach i zjawiskach cieplnych
    6. Optyka od Keplera do Newtona
    7. Fizyka Oświecenia
      Mechanika od Newtona do Laplace'a
      Rozwój fizyki zjawisk cieplnych
      Elektryczność od Gilberta do Volty.
    8. Fizyka XIX wieku
      Od stosu Volty do elektromagnetyzmu
      Rozwój optyki
      Termodynamika i fizyka statystyczna
      Synteza Maxwella
      Układ periodyczny pierwiastków
    9. Fizyka około roku 1900
    10. Fizyka XX wieku
      Fizyka atomu
      Fizyka jądra atomowego i cząstek elementarnych
      Fizyka materii skondensowanej i optyka
      Niektóre odkrycia w astrofizyce
      Uwagi końcowe

    Wykład jest bogato ilustrowany przezroczami (portrety uczonych, obrazy instrumentów z różnych epok) oraz oryginalnymi wydawnictwami z dawnych lat.

    Proponowane podręczniki:

    Część wiadomości można znaleźć w książce: Max von Laue - Historia fizyki. Obszerniejszy podręcznik jest w przygotowaniu. Wszystkie przezrocza wykorzystywane podczas wykładu są dostępne na stronie internetowej Wydziału Fizyki.

    Zajęcia sugerowane do zaliczenia przed wykładem:

    Wykład należy do zajęć ogólnouniwersyteckich, nie jest więc zbyt techniczny, lecz dostępny dla studentów innych wydziałów.

    Zajęcia sugerowane do zaliczenia/wysłuchania przed wykładem:

    Studenci fizyki skorzystają najwięcej, jeśli przedtem wysłuchali przynajmniej wykłady z Fizyki ogólnej I, II, III, IV.

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach, sprawdzanej przez kilka niezapowiedzianych kartkówek z bardzo prostymi pytaniami. Trzeba uzyskać co najmniej 30 procent punktów przy punktacji odpowiedzi +1(dobra) i –1 (błędna).

    Doktoranci mogą zdawać normalny egzamin doktorski w celu zaliczenia tzw. dyscypliny dodatkowej.

     

    Uzupełniające studia magisterskie w NKF

    ***

    Przedmiot: Elementy modelowania numerycznego

    Wykładowca: dr hab. Ryszard Kutner

    Semestr: zimowy

    Liczba godz. wykł./tydz.: 1

    Liczba godz. ćw./tydz.: 1

    Kod: 1104-N501

    Liczba punktów kredytowych: 2,5

    Celem zajęć jest nabycie przez studentów umiejętności numerycznego modelowania różnych efektów, zjawisk i procesów fizycznych.

    Program: Każde omawiane twierdzenie jest ilustrowane dużą liczbą problemów zaczerpniętych z fizyki a rozwiązywanych na drodze numerycznej. Przykładowa lista zagadnień wraz z oprogramowaniem w języku Java została zamieszczona pod adresem internetowym; http://studia.fuw.edu.pl/podyplomowe/01/wyklady/fizykakomp/zjazdfp/

    Omawiane metody numeryczne podzielono na dwie grupy: 1) metody deterministyczne oraz 2) metody statystyczne.

    1. Metody deterministyczne:
      Różniczkowanie numeryczne. Numeryczne obliczanie kwadratur. Wybrane metody rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych. Wybrane metody rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych. Numeryczne rozwiązywanie zagadnień własnych. Optymalizacja numeryczna.
    2. Metody statystyczne:
      Statyczna, prosta metoda Monte Carlo. Całkowanie prostą metodą Monte Carlo czyli "na chybił trafił". Metoda Monte Carlo średniej. Procesy stochastyczne Markowa - warunki równowagi szczegółowej i osiąganie stanu równowagi statystycznej przez układ. Dynamiczna metoda Monte Carlo - schemat Metropolisa i in., schemat Glaubera i in. Metoda zliczania prawdopodobieństw przejść na trajektoriach (“path probability method”).

    Proponowane podręczniki:

    D. Potter, Metody obliczeniowe fizyki , PWN, Warszawa 1982.

    A. Björck, G. Dahlquist: Metody numeryczne, PWN, Warszawa 1987.

    R. Kutner, Elementy mechaniki numerycznej, z oprogramowaniem komputerowym, WSiP, Warszawa 1991.

    R. Kutner, Elementy fizyki statystycznej w programach komputerowych. cz.I. Podstawy probabilistyczne, WSiP, Warszawa 1991

    J. Ginter, R. Kutner, Komputerem w kosmos, z oprogramowaniem komputerowym, WSiP, Warszawa 1990.

    D.P.Landau, K. Binder, A Guide to Monte Carlo Simulations in Statistical Physics, Cambridge Univ. Press, Cambridge 2000.

    Zajęcia sugerowane do wysłuchania / zaliczenia przed wykładem:

    Fizyka I-VI, Programowanie.

    Forma zaliczenia:

    Egzamin.

    ***

    Przedmiot: Astrofizyka

    Wykładowca: prof. dr hab. Michał Jaroszyński

    Semestr: letni

    Liczba godz. wykł./tydz.: 2

    Liczba godz. ćw./tydz.: 0

    Kod: 1104-N502

    Liczba punktów kredytowych: 2,5

    Program:

    Wykład jest przeglądem wybranych zagadnień astrofizyki, zwłaszcza tych, które posiadają proste modele fizyczne, m.in.:

    1. Wszechświat: budowa w różnych skalach długości, model oparty na mechanice Newtona;
      model standardowy; promieniowanie tła; pierwotna nukleosynteza; problem powstania struktury; soczewkowanie grawitacyjne.
    2. Galaktyki: typy; ukryta masa; galaktyki aktywne; radiogalaktyki; kwazary.
    3. Droga Mleczna: kinematyka; populacje gwiazd; ramiona spiralne.
    4. Gwiazdy: modele; ewolucja; końcowe produkty; supernowe; problem neutrin słonecznych; pulsary; czarne dziury.
    5. Układy planetarne.

    Proponowane podręczniki:

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenie.