5. Katalog zajęć bloku pedagogicznego

 

 

 

 

Przedmiot: Psychologia I

Wykładowca: mgr Jadwiga Krajewska

Semestr: zimowy

Liczb godzin wykł./tydz.: 2

Liczb godzin ćw./tydz.: 1

Kod: 1101-353

Liczba punktów kredytowych: 3,5

Program:

  1. Główne teorie rozwoju osobowości.
  2. Czynniki sprzyjające rozwojowi człowieka i hamujące jego rozwój.
  3. Stadia rozwojowe a możliwości i zadania wychowania.
  4. Rozwój procesów poznawczych.
  5. Mowa i porozumiewanie się.
  6. Determinanty uczenia się.
  7. Rozwój emocjonalny.
  8. Rozwój społeczny.
  9. Rozwój moralny.
  10. Psychologia różnic indywidualnych.
  11. Interakcje nauczyciel-uczeń.
  12. Przystosowanie emocjonalno-społeczne w grupie.
  13. Rodzinne uwarunkowania rozwoju.
  14. Zaburzenia zachowań.
  15. Osobowość, cechy i stres nauczyciela.

Proponowane podręczniki:

D. Fontana, Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1998.

B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, tom 3, Warszawa 2002.

J. Krajewska, Pomoc w samorozwoju osobowości (skrypt), Warszawa 1998.

Z. Włodarski., A. Matczak, Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 1992.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Forma zaliczenia:

Zaliczenie ćwiczeń i egzamin.

***

Przedmiot: Pedagogika I

Wykładowca: dr Stefania Elbanowska

Semestr: zimowy

Liczba godz. wykł./tydz.: 2

Liczba godz. ćw./tydz.: 2

Kod: 1101-354

Liczba punktów kredytowych: 5

Program:

  1. Przedmiot pedagogiki w systemie nauk.
    Rozwój myśli pedagogicznej.
  2. Metody badań pedagogicznych.
    Źródła pedagogiki i ich opracowania.
    Przyrodnicze metody badań w pedagogice.
    Humanistyczne metody badań w pedagogice.
  3. Geneza i charakterystyka współczesnych systemów wychowawczych.
  4. Podstawowe cechy i zadania współczesnej szkoły, analiza aktualnej sytuacji w polskiej oświacie.
  5. Międzynarodowy wymiar edukacji. Koncepcja szkoły, analiza systemów oświatowych w wybranych krajach.
  6. Organizacja pracy szkoły. Planowanie pracy dydaktycznej i wychowawczej
  7. Problemy pedagogiki szkolnej, odpowiedzialność nauczyciela i wychowawcy, niepowodzenia szkolne.
  8. Metody aktywizujące w procesie kształcenia.
  9. Ocena osiągnięć szkolnych uczniów.
  10. Praca z grupą rówieśniczą.
  11. Elementy pedagogiki specjalnej i nauczania integracyjnego.
  12. Zasady pracy w systemie klasowo – lekcyjnym (lekcja i jej struktura, praca domowa ucznia, praca pozalekcyjna).
  13. Procesy wychowania i ich organizacja. Postępowanie w sytuacjach trudnych wychowawczo. Sylwetka wychowawcy.

Proponowane podręczniki:

Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 1 i 2,

S. Kunowski, Podstawy pedagogiki współczesnej.

S. Elbanowska, Pedagogika (skrypt).

Janowski, Poznawanie uczniów.

M. Łobocki, Wychowanie w klasie szkolnej.

T. Gordon, Wychowanie bez porażek.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Psychologia.

Forma zaliczenia:

Zaliczenie ćwiczeń na ocenę i egzamin.

***

Przedmiot: Pedagogika II

Wykładowca: dr Stefania Elbanowska

Semestr: letni

Liczba godz. wykł./tydz.: 1

Liczba godz. ćw./tydz.: 1

Kod: 1101-351

Liczba punktów kredytowych: 2,5

Program:

  1. Kompetencje nauczyciela.
  2. Sztuka prezentacji; struktura, styl i treść wystąpienia.
  3. Cechy dobrej prezentacji, przekaz werbalny i niewerbalny.
  4. Autoprezentacja nauczyciela.
  5. Komunikacja społeczna w organizacji.
  6. Teoria grup społecznych. Struktura grupy, normy grupowe, interakcja w grupie, cele grupy.
  7. Klasa szkolna jako grupa społeczna.
  8. Społeczne instytucje wychowania – rodziny, społeczności lokalne, grupy rówieśnicze.
  9. Edukacja prorodzinna. Współpraca z rodzicami. Organizacja czasu wolnego ucznia.
  10. Rodzaje zachowań: asertywne, agresywne i bierne.
  11. Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie.
  12. Wychowawcza praca szkoły. Współpraca z instytucjami pomocy pedagogicznej.

Proponowane podręczniki:

K. Knafel, Komunikacja społeczna w organizacji.

K. Ernst, Szkolne gry uczniów.

R. Pijarowska, A. M. Seweryńska, Sztuka prezentacji – poradnik dla nauczycieli.

H. Hamer, Klucz do efektywności nauczania.

Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

Psychologia, Pedagogika I.

Forma zaliczenia:

Zaliczenie na ocenę (aktywny udział na ćwiczeniach oraz test zaliczeniowy).

***

Przedmiot: Psychologia II

Wykładowca: mgr Jadwiga Krajewska

Semestr: letni

Liczb godzin wykł./tydz.: 2

Liczb godzin ćw./tydz.: 1

Kod: 1101-352

Liczba punktów kredytowych: 4

Program:

  • Czynniki mające wpływ na zachowanie dziecka. Określenie źródeł trudności zachowań.
  • Odmowa chodzenia do szkoły.
  • Zaburzenia uwagi i nadmierna aktywność ruchowa.
  • Zaburzenia łaknienia.
  • Sytuacje traumatyczne i stresowe.
  • Nieposłuszeństwo i sprzeciw dzieci.
  • Zachowania destrukcyjne w klasie i w szkole.
  • Nadużywanie narkotyków.
  • Depresja u dzieci.
  • Dysleksja u dzieci.
  • Udzielanie pomocy: terapia poprzez rozmowę.
  • Terapia grupowa i terapia rodzinna.
  • Terapia behawioralna.
  • Terapia poznawcza.
  • Wybrane metody badawcze służące do badania systemu rodzinnego i systemu klasy szkolnej.
  • Proponowane podręczniki:

    J. Elliot, M. Place, Dzieci i młodzież w kłopocie.

    A. Kozłowska, Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego.

    M. Braun-Gałkowska, Metody badania systemu rodzinnego, Lublin 1991.

    J. Elliot, M. Place, Dzieci i młodzież w kłopocie, Warszawa 2000.

    A. Kozłowska, Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, Warszawa 1996.

    T. Wolańczyk, A. Kołakowski, M. Skotnicka, Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Lublin 1999.

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenie ćwiczeń i egzamin.

    ***

    Przedmiot: Dydaktyka fizyki

    Wykładowca: dr Magdalena Staszel

    Semestr: letni

    Liczba godz. wykł./tydz.: 2

    Liczba godz. ćw./tydz.: 2

    Kod: 1101-464

    Liczba punktów kredytowych: 5

    Program:

  • Fizyka jako dyscyplina i jako przedmiot nauczania. Metodologia fizyki a metodologia dydaktyki fizyki.
  • Cele nauczania fizyki.
  • Język w nauczaniu fizyki.
  • Trudności poznawcze uczniów. Konstrukcja ciągów dydaktycznych z uwzględnieniem znajomości barier pojęciowych.
  • Kontrola i ocena wyników nauczania.
  • Analizy dydaktyczne wybranych działów i zagadnień fizyki. Tendencje integracyjne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych.
  • Modele w fizyce i w nauczaniu fizyki.
  • Metody aktywizujące w nauczaniu fizyki. Nieformalne nauczanie fizyki.
  • Nauczanie fizyki w różnych kontekstach ( fizyka w kuchni, w problemach ekologicznych, fizyka zabawek,..).
  • Proponowane podręczniki:

    J. L. Lewis (red), Nauczanie Fizyki.

    J. Salach, Dydaktyka fizyki: zagadnienia wybrane.

    J. D. Harron, Lekcja chemii. O skutecznym sposobie uczenia.

    A. B. Arons, A Guide to Introductory Physics Teaching.

    R. Driver, E. Guesne, A. Tiberghien, Children’s Ideas in Science.

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Psychologia, Pedagogika I.

    Forma zaliczenia:

    Obecność i aktywność na ćwiczeniach, zaliczanie prac domowych. Egzamin.

    ***

    Przedmiot: Pracownia dydaktyki fizyki

    Wykładowca: dr Magdalena Staszel

    Semestr: zimowy i letni

    Liczb godzin wykł./tydz.: 0

    Liczb godzin ćw./tydz.:

    3h/tydzień przez 20 tygodni

    Kod: 1101-499

    Liczba punktów kredytowych: 5

    Program:

    Celem pracowni jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem eksperymentów w nauczaniu fizyki, oraz techniką eksperymentu szkolnego. W toku zajęć studenci wykonują doświadczenia podzielone na sześć grup tematycznych:

  • Mechanika.
  • Fale.
  • Termodynamika.
  • Elektromagnetyzm.
  • Indywidualne proste ćwiczenia uczniowskie.
  • Pomiary z wykorzystaniem komputera i zestawu IP COACH i ich zastosowanie w nauczaniu fizyki.
  • Proponowane podręczniki:

    Szkolne podręczniki fizyki oraz inne opracowania udostępniane studentom w Pracowni Dydaktyki Fizyki

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Forma zaliczenia:

    Studenci fizyki: zaliczenie pięciu spośród sześciu grup doświadczeń, w tym: indywidualnych ćwiczeń uczniowskich oraz pomiarów z użyciem komputera..

    ***

    Przedmiot: Praktyka pedagogiczna po III roku

    Opiekun: dr Magdalena Staszel

    Semestr:

    Czas trwania: 3 tyg. (40 h praktyk)

    Kod: 1101-P353

    Liczba punktów kredytowych: 0

    Program:

    Studenci fizyki w ramach fakultatywnego bloku pedagogicznego odbywają dwuczęściową praktykę szkolną. Część I odbywa się w gimnazjum. Najważniejszą jej częścią jest hospitacja 10 lekcji fizyki oraz łącznie 10 lekcji matematyki i chemii (żeby studenci obejrzeli tych samych uczniów na lekcjach przedmiotów pokrewnych) i samodzielne przeprowadzenie 10 lekcji fizyki. Praktykanci zapoznają się ponadto z organizacją procesu dydaktycznego i biorą czynny udział w życiu szkoły (zastępstwa, wycieczki itp.).

    Proponowane podręczniki:

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Pedagogika I.

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenia dokonuje opiekun praktyk po zapoznaniu się z dokumentacją praktyki zawartą w dzienniku praktyk studenta i wpisaną tam opinią szkolnego opiekuna praktyki.

    ***

    Przedmiot: Praktyka pedagogiczna po IV roku

    Opiekun: dr Magdalena Staszel

    Semestr:

    Liczba godzin praktyk: 150

    Kod: 1101-P354

    Liczba punktów kredytowych: 0

    Program:

    Część II praktyki pedagogicznej odbywa się w szkołach ponadgimnazjalnych, a jej głównym celem jest samodzielne “terminowanie” w zawodzie nauczyciela w dłuższej skali czasowej. Studenci zobowiązani są do przeprowadzenia 50 samodzielnych lekcji, z których przynajmniej połowa to lekcje fizyki (resztę może stanowić matematyka lub informatyka).

    Proponowane podręczniki:

    Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem:

    Pedagogika I; pożądana rozpoczęta Pracownia Dydaktyki Fizyki.

    Forma zaliczenia:

    Zaliczenia dokonuje opiekun praktyki na podstawie dokumentacji zawartej w dzienniku praktyk studenta i wpisanej tam opinii szkolnego opiekuna praktyki.