[Powrót] [Wycieczka 1] [Wycieczka 2] [Wycieczka 3] [Wycieczka 4]

1 Poleski Park Narodowy
Ścieżka "Spławy"

Na pierwszą wycieczkę wybraliśmy ścieżkę dydaktyczną Spławy. Zaczyna się ona w pobliżu "Ośrodka Dydaktyczno-Muzealnego PPN" i ma długość około 3.5km. Największe atrakcje ścieżki to rosnące w jej otoczeniu mięsożerne rośliny wodne, aldrowanda pęcherzykowata i pływacze. Na szczęście przy ujemnych temperaturach chyba nie polowały, bo przeżyliśmy spacer bez poważniejszych obrażeń.

Ośrodek znajduje się przy drodze z Urszulina do Załucza Starego. Po dojechaniu tam zaparkowaliśmy auto naprzeciw Muzeum PPN, przy malowniczym domku mieszczącym wiejską bibliotekę (2), i podjęliśmy próbę zdobycia jakichś informacji na temat Parku - bezskutecznie, wszystko było pozamykane, w okolicy nawet śladu jakiegokolwiek pracownika. Pokręciliśmy się chwilę po podwórku Muzeum i ruszyliśmy za drogowskazami wskazującymi początek naszej ścieżki.

Ścieżka odchodzi od drogi z Urszulina do Załucza kilkaset metrów od zabudowań Ośrodka. Idąc łąkami wzdłuż równoległego do szosy zamarzniętego potoku czy raczej rowu melioracyjnego (3), dotarliśmy do początku drewnianej kładki prowadzącej w głąb terenów bagiennych. Od razu zwrócił naszą uwagę nietypowy wygląd łąk - ich powierzchnia była bardzo nierówna, kształtowały ją wysokie kępy traw rozdzielone dość głębokimi dołkami (4). Teren sprawiał wrażenie grząskiego i podmokłego, oczywiście latem, bo przy panujących temperaturach wszystko było na twardo zamarznięte.

Obok miejsca gdzie zaczynała się drewniana kładka przecinająca łąki stała pierwsza z długiego ciągu tablic informacyjnych (5). Tablice takie (6), bardzo użyteczne, umieszczono w punktach gdzie dawało się znaleźć coś szczególnie ciekawego - w większości opisywały typy ekosystemów roślinnych przez które przechodziła ścieżka i najbardziej charakterystyczne dla danego obszaru gatunki. Niestety, z uwagi na wczesną porę roku, bardzo niewiele z nich udało nam się naprawdę zobaczyć. Szczególnie, z uwagi na jej wspaniała nazwę, żałowaliśmy braku aldrowandy pęcherzykowatej.

Po strefie łąk na dłuższym odcinku ścieżka biegła przez podmokłe brzozowe zagajniki, albo, jak nazywał je przewodnik, bagienną brzezinę. Cały czas szliśmy drewnianą kładką (1,7,9), w kilku miejscach nad potoczkami i rowami zbudowano niewielkie mostki (8).

Za strefą brzozowych lasków ścieżka weszła na jeszcze bardziej podmokłe olsy - z obu stron otaczały ją mniejsze i większe oczka zamarzniętych kałuż, rozdzielone kępami wysokich traw. Z tablic informacyjnych mogliśmy wyczytać że taki rodzaj lasu nazywa się kępkowo-dolinkowym (10) i jest bardzo charakterystyczny dla PPN, widzieliśmy go później jeszcze wielokrotnie.

Wokół ścieżki w wielu miejscach mieliśmy okazję podziwiać co ładniejsze szczegóły otoczenia - fantazyjne mozaiki tworzone przez lód na zamarzniętych kałużach (11) czy piękne pałki i wiechcie trzcinowych kwiatów (12,13).

Gdy przekraczaliśmy kolejny zamarznięty potok, między drzewami prześwitywać zaczęło Jezioro Łukie (14). Po wyjściu z lasu ścieżka przekształciła się w pomost (15) i przez szeroki pas trzcin wyprowadziła nas na skraj tafli jeziora, na platformę obok której wbito ostatni słup informacyjny. Jezioro skuwała wyglądająca bardzo solidnie warstwa lodu, postanowiliśmy jednak nie testować jej i zostaliśmy na platformie, podziwiając tylko oryginalne lodowe "kwiaty" uformowane na liściach wodnych roślin (16).

Żeby nie wracać tą samą drogą, zamknęliśmy pętle inną trasą, przez wioskę Zawadówka - składała się na nią garść niewielkich chatek (17), miniaturowy punkt skupu mleka i "sklep spożywczo-przemysłowy" w metalowym pudle.

Z Zawadówki wróciliśmy do Muzeum PPN gruntową drogą prowadzącą przez suchsze już tereny - łąki i sosnowe lasy. Po drodze trafiliśmy na jeszcze jeden bardzo malowniczy obiekt - zrujnowany wiatrak (18), którego charakterystyczną bryłę można też znaleźć na odwrocie mapy turystycznej PPN.

[Powrót] [Wycieczka 1] [Wycieczka 2] [Wycieczka 3] [Wycieczka 4]

Poleski Park Narodowy. Text copyright (c) 2005 by MG, JR. Photo copyright (c) 2003 by MG, JR.
Web version 20050323 copyright (c) 2005 by AW2P2. Kontakt z redakcją: aw2p2@fuw.edu.pl.