CERN - 
Europejska Organizacja Badan Jadrowych
Pierwsza strona Poczatek 
tematu Poprzednia 
strona Nastepna 
strona

Nauka w Wielkiej Lidze

6. Poszerzanie wiedzy technicznej

Ciezarowka wiozaca olbrzymi magnes do 
CERN-u
Części składowe detektora, takie jak ten solenoid, są często produkowane z dala od CERNu, przez instytuty naukowe, bądź przemysł w krajach członkowskich. Są one gromadzone razem do końcowej konstrukcji w laboratorium.
To, że CERN odgrywa obecnie mniejszą rolę niż w przeszłości, jako że coraz więcej części do detektorów jest projektowanych, testowanych i budowanych przez grupy z zewnątrz, jest pomyślne dla zainteresowanych uczelni. Dzięki temu mogą one powiązać ze sobą nauczanie oraz projektowanie detektorów. Naukowcy uniwersyteccy mogą spędzać większą część czasu w macierzystych instytutach. Także więcej studentów ma szansę poznać zaawansowane techniki. Kiedy miejscowe zakłady przemysłowe biorą udział w pracach projektowych lub masowej produkcji części detektora, wytwarzają się i wzmacniają powiązania pomiędzy grupami przemysłowymi i badawczymi, a także i z CERN-em. Pobudza to ogólny postęp techniczny w Europie.

Studenci nabywają z pierwszej ręki wiedzę o przemyśle i często decydują się przejść do przemysłu, aby tam rozpocząć swoją karierę. Jest to korzystne dla przemysłu, choć dla grupy badawczej strata cennego, młodego współpracownika może być bolesna. Studenci, którzy do końca wytrwali przy eksperymencie w CERN-ie mają szczególne szczęście. Oprócz zajmowania się jednymi z najgłębszych zagadek nauki, zyskali cenne doświadczenie w borykaniu się z wielorakimi problemami technicznymi, nauczyli się pracować w wielonarodowościowym środowisku, a często przyswoili sobie za darmo jeden lub więcej obcych języków. Niestety, wielu studentów wyjeżdża zanim eksperyment dobiegnie końca.


Pierwsza strona Poczatek 
tematu Poprzednia 
strona Nastepna 
strona
© Copyright CERN - Ostatnia modyfikacja 1997-10-21