CERN -
Europejska Organizacja Badan Jadrowych
Pierwsza strona Poczatek
 tematu
Model nadprzewodzacego magnesu
dipolowego dla LHC

Magnes dla wielkiego zderzacza hadronowego LHC



Na zdjęciu przedstawiono model nadprzewodzącego magnesu dipolowego dla zderzacza LHC. Tor wysokoenergetycznych wiązek protonów w LHC trzeba zakrzywiać w silnym polu magnetycznym, ponieważ nie można zmienić promienia krzywizny akceleratora. Aby zakrzywić tor wiązki protonów o energii 7 TeV w pierścieniu LHC, magnesy dipolowe muszą wytworzyć pola o wartości 8,36 Tesli, ponad pięć razy więcej niż w przypadku magnesów dipolowych używanych kilka lat temu w zderzaczu protonów i antyprotonów SPS i ponad 100000 razy więcej niż ziemskie pole magnetyczne. Wytwarzanie takich pól umożliwia nadprzewodnictwo. Jest to zdolność pewnych materiałów, zwykle w niskich temperaturach, do przewodzenia prądu bez oporności i strat mocy. Przy porównywalnej zużywanej mocy LHC dostarcza 25 razy większej energii i 10000 razy większej świetlności niż zderzacz SPS.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o technice w CERN-ie


Pierwsza strona Poczatek
 tematu
© Copyright CERN - Ostatnia modyfikacja 1999-04-23