Six Conditions for Thought Reform Margaret Thaler Singer, Ph. D.
[szesc warunkow dla przeksztalcenia myslenia - Margaret Singer - skrot]:
1. Utrzymywac dana osobe w nieswiadomosci tego, co sie dzieje, i jak
  ona sie krok po kroku zmienia.
   Potencjalni nowi czlonkowie sa prowadzeni krok po kroku przez
  program zmiany zachowan, nie bedac swiadomymi ustalonego porzadku,
  ani pelnego sensu grupy. Celem moze byc uczynienie ich powolnymi
  agentami kierownictwa, sprawienie by kupili uczestnictwo w dalszych
  kursach, lub by poczynili dalsze [glebsze] zobowiazania,
  zaleznie od celow i pragnien lidera.
2. Sterowanie spolecznym lub fizycznym srodowiskiem danej osoby;
  zwlaszcza sterowanie jej czasem. Poprzez rozne metody utrzymuje sie
  zajmowanie nowych czlonkow, i prowadzenie ich do myslenia o grupie
  i jej sensie przez tyle swiadomego czasu, ile tylko jest to mozliwe.
3. Systematyczne tworzenie poczucia bezsilnosci w danej osobie. To jest
  dokonywane przez zabieranie czlonkow z ich normalnego srodowiska na
  jakis czas, w srodowisku gdzie wiekszosc ludzi stanowia czlonkowie
  grupy. Ci czlonkowie sluza jako modele dazen i zachowan grupy, oraz
  mowienia w "jezyku grupy".
4. Manipulowanie systemem nagrod, kar i doswiadczeniami w taki sposob,
  by zakazywac zachowan odzwierciedlajacych poprzednia identyfikacje
  spoleczna osoby. Manipulowanie doswiadczeniami moze byc dokonywane
  poprzez rozne metody wzbudzania transu, wlaczajac w to liderow
  uzywajacych takich technik jak monotonne mowienie, kierowane
  wyobrazenia, spiewy, dlugie sesje modlitewne, wyklady, lub medytacje.
5. Manipulowanie systemem nagrod, kar i doswiadczeniami tak, by
  promowac uczenie sie ideologii lub systemu wierzen grupy i zachowan
  aprobowanych przez grupe. Dobre zachowania, demonstrujace zrozumienie
  i akceptacje wierzen grupy, i ustepstwa sa nagradzane, podczas gdy
  kwestionowanie, pokazywanie watpliwosci, krytykowanie spotykaja sie
  z dezaprobata, wymaganiem przeprosin, i mozliwym odrzuceniem.
  Jesli ktos wyraza pytanie, jest zmuszany do odczucia, ze jest w nim
  cos nieodlacznie zlego, ze zadaje pytanie.
6. Zbudowanie zamknietego systemu logicznego i autorytarna struktura,
  ktora nie dopuszcza niczego od "dolow", i odrzuca proby modyfikacji
  z wyjatkiem tych, ktore maja aprobate lidera, lub sa "odgorne".
  Grupa ma strukture piramidy. Lider musi miec wymowki, zeby zawsze
  mogl postawic na swoim.


To samo obszerniej, ale chaotycznie - wedlug nastepujacych zrodel: Dr. Margaret T. Singer's 6 Conditions for Thought Reform (reFOCUS) AFF(=reFOCUS), ex-cult (wiecej informacji, i inna kolejnosc, niz tu). PRZEKSZTACENIE MYSLENIA = JEZYK + SPOLECZNY i PSYCHOLOGICZNY WPLYW W programie przeksztalcenia myslenia: - koncepcja siebie jest destabilizowana - grupa/liderzy atakuja samoocene osoby JA - 2 elementy w mojej koncepcji siebie: - zewnetrzne odczucie: stosownosc publicznych i opiniowych aspektow, status spoleczny, spelnianie roli, zgodnosc ze spolecznymi normami - centralne odczucie siebie: stosownosc intymnego zycia, zaufanie do percepcji rzeczywistosci, relacje z rodzina, cele, doswiadczenia seksualne, urazy zyciowe [traumatic life events], wierzenia religijne, podstawowe swiadome i emocjonalne sterowanie Gdy atakuje sie koncepcje siebie jakiejs osoby, tworzy sie [w niej] pobudzenie niechetnych emocji.
6 WARUNKOW KTORYCH POTRZEBA BY TWORZYC STEROWANIE UMYSLEM (te warunki tworza atmosfere potrzebna, by zadzial system przeksztalacania myslenia): 1. Utrzymywac dana osobe w nieswiadomosci tego, co sie dzieje, i jak ona sie krok po kroku zmienia. Osoby, ktorych myslenie jest przeksztalcane musza byc nieswiadome, ze przechodza przez program, ktory ma z nich uczynic powolnych agentow, sprawic by kupili uczestnictwo w kursach, podpisali sie... - nie mozna przeksztacic czyjegos myslenia ze swiadoma zgoda - na poczatku nie sa znane plany grupy, ani pelna zawartosc jej ideologii (niby troche wiadomo, ale co wazne jest zatajane) Potencjalni nowi czlonkowie sa prowadzeni krok po kroku przez program zmiany zachowan, nie bedac swiadomymi ustalonego porzadku, ani pelnego sensu grupy. Celem moze byc uczynienie ich powolnymi agentami kierownictwa, sprawienie by kupili uczestnictwo w dalszych kursach, lub by poczynili dalsze [glebsze] zobowiazania, zaleznie od celow i pragnien lidera. 2. Sterowanie spolecznym lub fizycznym srodowiskiem danej osoby; zwlaszcza sterowanie jej czasem. Sterowanie czasem, zwlaszcza czasem na myslenie. Uzycie technik by doprowadzic osobe do myslenia o: - grupie - wierzeniach grupy przez tyle swiadomego czasu, ile tylko jest to mozliwe. Poprzez rozne metody utrzymuje sie zajmowanie nowych czlonkow, i prowadzenie ich do myslenia o grupie i jej sensie przez tyle swiadomego czasu, ile tylko jest to mozliwe. 3. Systematyczne tworzenie poczucia bezsilnosci w danej osobie. - zabrac ich gdzies - dostarczyc wzorca zachowan - uzywac "jezyka grupy" - uzyc spiewow, gier, opowiesci nieznanych tej osobie, lub zmienionych tak, by byly one nieznane - nowi ludzie maja tendencje by byc podobnymi do innych (akceptacja, poczucie ze jest sie czescia grupy) To jest dokonywane przez zabieranie czlonkow z ich normalnego srodowiska na jakis czas, w srodowisku gdzie wiekszosc ludzi stanowia czlonkowie grupy. Ci czlonkowie sluza jako modele dazen i zachowan grupy, oraz mowienia w "jezyku grupy". Pozbawienie czlonkow ich glownego zajecia (porzucenie pracy, szkoly) lub zrodla dochodow, lub doprowadzenie do tego, by ich dochody (lub choc wiekszosc z nich) trafialy do grupy. Jak tylko kogos sie pozbawi jego zwyklych zajec, jego zaufanie do jego wlasnej percepcji rozpada sie. W miare jak poczucie bezsilnosci wzrasta, jego prawidlowe sadzenie i rozumienie swiata zanika. (destabilizacja zwyklego [porzadnego] pogladu na rzeczywistosc) W miare jak grupa atakuje jego poprzedni swiatopoglad, powoduje to jego niepokoj i wewnetrzne pomieszanie; na dodatek nie pozwala sie mu mowic o tym pomieszaniu lub sprzeciwiac sie jemu - kierownictwo blokuje pytania i przeciwstawia sie oporowi. Proces przebiega szybciej jesli jest on zmeczony - sekta dba o to, by byl ciagle zajety. 4. Manipulowanie systemem nagrod, kar i doswiadczeniami w taki sposob, by zakazywac zachowan odzwierciedlajacych poprzednia identyfikacje spoleczna osoby. Manipulowanie nagrodami i karami dla stlumienia starych zachowan: - manipulacja: spolecznymi i intelektualnymi nagrodami - nagrody: poparcie pojmowania siebie za dostosowanie sie do nowego systemu wierzen - kary: atak na pojmowanie siebie za niedostosowanie Skutki zmian zachowan (nagroda/kara) - powolny agent: - akceptacja szczegolnego sposobu widzenia swiata - obserwowanie innych i informowanie grupy - psychiczne, spoleczne i materialne sankcje wplywaja na zachowanie Kiedy jest sterowanie reakcji z zewnatrz, grupa staje sie jedynym zrodlem ocen - brak mozliwosci sprawdzania poczucia rzeczywistosci. Zachowanie nagradzane: uczestnictwo, dostosowanie sie do idei/zachowan, zapal, zmiany osobowosci Zachowanie karane: krytykanctwo, niezalezne myslenie, niedostosowywanie sie do idei/zachowan Kary: krytycyzm kolegow/grupy, ograniczanie poparcia/uczuc, izolacja, negatywne reakcje (jakiekolwiek!) Osoba jest zalezna od grupy dla zewnetrznego uzasadnienia spolecznej identyfikacji. Resultat: zmieszanie, dezorientacja, zaburzenia psychiczne Manipulacja doswiadczeniem: - zmienione stany swiadomosci (trans) - hipnoza - przez: wzorce mowienia, kierowana wyobraznie, mowa w rytm oddechu, przypowiesci, opowiadania z ukrytym przeslaniem, powtarzanie, nude, zaprzestanie zwracania uwagi na roztargnienia, wewnetrzne skupienie na sobie, uzycie glosu do skupienia uwagi - spiewy, medytacja - nauka technik zatrzymywania mysli - wzbudzanie negatywnych stanow emocjonalnych: - przezywanie bolesnych wydarzen z przeszlosci - przypominanie negatywnych dzialan/grzechow z dawnego zycia potem ucieczka z negatywnych emocji na nowa droge zycia Manipulowanie doswiadczeniami moze byc dokonywane poprzez rozne metody wzbudzania transu, wlaczajac w to liderow uzywajacych takich technik jak monotonne mowienie, kierowane wyobrazenia, spiewy, dlugie sesje modlitewne, wyklady, lub dlugie sesje medytacji. Stare wierzenia i wzorce zachowania osoby sa definiowane jako niestosowne lub zle. Kierownictwo chce, zeby te stare wzorce byly wyeliminowane, wiec czlonek musi je tlumic. Czlonkowie otrzymuja pozytywna reakcje za dostosowywanie sie do wierzen i zachowan grupy i negatywna za stare wierzenia i zachowania. 5. Manipulowanie systemem nagrod, kar i doswiadczeniami tak, by promowac uczenie sie ideologii lub systemu wierzen grupy i zachowan aprobowanych przez grupe. Manipulacja nagrodami, karami, doswiadczeniem tak aby wydobyc nowe zachowanie - modele pokazuja nowe zachowanie - dostosowanie: ubior, jezyk, zachowanie - uzywanie jezyka grupy ostatecznie ucisza myslenie Dobre zachowania, demonstrujace zrozumienie i akceptacje wierzen grupy, i ustepstwa sa nagradzane, podczas gdy kwestionowanie, pokazywanie watpliwosci, krytykowanie spotykaja sie z dezaprobata, wymaganiem przeprosin, i mozliwym odrzuceniem. Jesli ktos wyraza pytanie, jest zmuszany do odczucia, ze jest w nim cos nieodlacznie zlego, ze zadaje pytanie. Jedyne reakcje jakie czlonkowie otrzymuja sa z grupy, i oni staja sie calkowicie zalezni od nagrod dawanych przez tych, ktorzy steruja srodowiskiem. Czlonkowie musza uczyc sie roznych ilosci nowych informacji o wierzeniach grupy i zachowaniach oczekiwanych przez grupe. Im bardziej skomplikowany i pelen sprzecznosci jest nowy system, i im trudniejszy do nauczenia, tym skuteczniejszy proces konwersji. Szacunek i uczucia kolegow sa bardzo wazne dla nowego rekruta. Aprobata przychodzi z zachowan i wzorcow myslenia nowych czlonkow zgadzajacych sie z modelami. Relecje z kolegami sa zagrozone, gdy tylko nowemu sie nie uda nauczyc lub okazac nowych zachowan. W miare uplywu czasu, latwe pozbywanie sie niepewnosci tworzonej przez trudnosci w uczeniu sie nowego systemu ma zakazac jakiegokolwiek okazywania watpliwosci - nowi po prostu zgadzaja sie, potwierdzaja, i dzialaja tak, jakby rozumieli i przyjmowali nowa ideologie. 6. Zbudowanie zamknietego systemu logicznego i autorytarna struktura, ktora nie dopuszcza niczego od "dolow", i odrzuca proby modyfikacji z wyjatkiem tych, ktore maja aprobate lidera, lub sa "odgorne". Musi byc scisle sterowany system logiki. - nie ma skarg z "dolu" - struktura piramidy z liderem na szczycie - glowny lider musi utrzymac absolutny autorytet/sterowanie - osoby odpowiedzialne musza miec slowne sposoby, by zawsze "wyjsc na swoje" (nigdy nie wyszlo, ze nie maja racji) - ktokolwiek cos kwestionuje jest zmuszany odczuc, ze jest czyms nieodlacznie [z gruntu] zlym w nich by nawet pytac - wzbudzanie lekow: - cos zlego sie stanie jesli opuscisz grupe - odejscie z grupy jest opuszczeniem Boga - manipulacja poczuciem winy Grupa ma strukture piramidy. Lider musi miec wymowki, zeby zawsze mogl postawic na swoim. Czlonkom nie pozwala sie pytac, krytykowac lub zalic sie - jesli ktorys to robi, liderzy twierdza, ze to on jest zly - nie organizacja lub wierzenia. Osoba nigdy nie ma racji - system, liderzy, wierzenia zawsze. Konwersja lub przerobienie indywidualnego czlonka nastepuje w zamknietym systemie. Skoro czlonek uczy sie zmieniac swoje zachowanie tak by byc akceptowanym w tym zamknietym systemie, zmienia sie sam - zaczyna mowic tym jezykiem - ktory sluzy, by dalej izolowac go od jego poprzednich wierzen i zachowan.
SYSTEM PRZEKSZTALCANIA MYSLENIA: - skoordynowane programy przymusowego wplywu i sterowania zachowaniem - uzycie popularnych technik psychologicznych pochodzacych z treningu wrazliwosci i grup spotkaniowych Systemy przeksztalcania myslenia drugiej generacji (ataki na centralne elementy osobowosci): 1. pozyskanie kooperacji rekruta, zaoferowanie czegos, czego on chce (osobisty wzrost, zbawienie, itd.) 2. uzyskanie psychologicznej przewagi przez zbudowanie ciaglych relacji uzaleznionych od ciaglosci przynaleznosci 3. uwiedzenie przez rozwiniecie zwiazkow i zachecenie osoby atakowanej by wierzyla ze grupa moze cos jej dac 4. rozwiniecie zaleznosci przez bezposredni nacisk spoleczny aby na skutek wplywu osoba zdecydowala sie uznac, ze dana grupa ma specjalna moc lub wiedze lub moze rozwiazac problem; ludzie w tej grupie sa ustawiani tak, by wygladali na zainteresowanych tym, co jest najlepsze dla tej osoby - wtedy sie "podnosi poziom zobowiazan" 5. przesuniecie spolecznych i emocjonalnych przywiazan tej osoby do tych, ktorzy juz zaakceptowali wysokie zobowiazania i dostosowali swoje zachowania JEDNOCZESNIE zmniejszajac jej zewnetrzne relacje 6. zwiekszenie ZMIAN w tej osobie: dochody, praca, jej przyjaciele, zycie spoleczne, finanse, seksualnosc; TO POWIEKSZA GROZBY DLA TEJ OSOBY GDYBY CHCIALA ODEJSC - TE GROZBY SA DLA: stabilnosci identyfikacji osoby, emocjonalnego samopoczucia 7. standardy grupy staja sie JEDYNYMI dostepnymi dla jej rozwoju
KULTY I KULTOWE RELACJE KULT - polityczna i wladcza STRUKTURA grupy KULTOWA RELACJA - relacje w ktorych osoba intencjonalnie wzbudza w innych to by stali sie calkowicie lub prawie calkowicie zalezni od niej w prawie wszyskich powaznych decyzjach zyciowych, i wpaja w nich wiare ze ma jakis specjalny talent, dar, lub wiedze. Istotna jest praktyka i prowadzenie sie grupy, nie jej wierzenia.