Skala

W październiku 2003 zdecydowałem się odłożyć projekt ogródkowego modelu BR80 na rzecz wykonania parowozu w skali HO. Pierwsze próby przygotowania wiązarów (nożycami...) wypadły pomyślnie co zachęciło mnie do przygotowania projektu podwozia i przy okazji kotła.

Niesetety, model ma cylindry niewystarczającco szczelne jak na ilość pary jaka można wytworzyć w jego miniaturowym kotle. Dodatkowo, co zupełnie nie da się uniknąć, stosunek powierzchni przewodów i cylindrów parowych do ich objętości jest dużo większy (ok. 87 razy) niż w prototypie, co powoduje ogromne trudności z nagrzaniem cylindrów i prawdopodobnie uniemożliwiałoby jazdę nieciagłą tym parowozem.

Z powyższych powodów zdecydowałem się zarzuć ten, skądinąd interesujacy, projekt. Wprawdzie można zbudować parowóz w tej skali (patrz film na youtube oraz modele firmy Hornby) ale 1. należy uzyć innego rorządu albo wręcz oscylującego cylindra, 2. efekt jest niewspółmierny do wysiłku, w porównaniu np. do modeli fabrycznych z dymem dźwiękiem.

Prototyp mojego modelu, skansen w Chabówce

Mój pierwowzór powinien mieć tender (gdzieś trzeba zmieścić palnik i gaz) i duży kocioł przy małej ilości kół (więcej kół = więcej pracy). Zdecydowałem się na Ol49.

Postępy:

  • Złożyłem kocioł (grudzień 2004)
  • Początek prac nad kotłem (maj 2004)
  • Pierwszy przejazd! Zobacz, jak podwozie napędzane sprężonym powietrzem wiezie kawałek metalu - film, 280kB (niestety, jakość marna)
  • Kończę składać podwozie - nowe zdjęcia na stronach o stawidle, kołach oraz podwoziu (kwiecień 2004)
  • Działa! Jedna strona kręci się na sprężonym powietrzu. (marzec 2004)
  • Złożyłem stawidło (marzec 2004)
  • Są już (prawie) gotowe trawione koła (luty 2004)
  • Wytrawiłem całą masę elementów do rozrządu pary (luty 2004)
  • Wielkie odkrycie - trawienie. Bardzo upraszcza życie i daje całą gamę nowych możliwości. Osobiście używam metody "termoransferowej" która oszczędza mnóstwo czasu. (luty 2004)
  • Mam już złożoną dużą część podwozia lokomotywy, wersja R2 (styczeń 2004).
  • Gotowe ostojnice i wiązary w wersji R2 (ręcznie ryranej) (listopad 2003)
  • Gotowy jest blok cylindrów (listopad 2003)
  • Model CAD-owy, wersja pierwsza (październik 2003)
WW