6. Katalog zajęć bloku pedagogicznego
| Wykładowca: mgr Jadwiga Krajewska | |
| Semestr: zimowy 
 | Liczb godzin wykł./tydz.: 2 Liczb godzin ćw./tydz.: 1 | 
| Kod: 05.803353 | Liczba punktów kredytowych: 3,5 | 
| Program: 
 | |
| Proponowane podręczniki: D. Fontana, Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1998. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, tom 3, Warszawa 2002. J. Krajewska, Pomoc w samorozwoju osobowości (skrypt), Warszawa 1998. Z. Włodarski., A. Matczak, Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 1992. | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: | |
| Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń i egzamin. | |
***
| Wykładowca: dr Stefania Elbanowska | |
| Semestr: zimowy | Liczba godz. wykł./tydz.: 2 Liczba godz. ćw./tydz.: 2 | 
| Kod: 05.703354 | Liczba punktów kredytowych: 5 | 
| Program: W zależności od potrzeb zajęcia będą miały formę wykładu, seminarium, dyskusji, referatu, ćwiczeń. O przyjętej formie zdecyduje prowadzący zależnie od realizowanej tematyki. Przewiduje się udział zaproszonych gości. W ramach pedagogiki studenci zobowiązani są do odbycia praktyki szkolnej w wymiarze 25 godzin lekcyjnych w semestrze. Praktyki szkolne będą przedmiotem analizy na ćwiczeniach. 
 | |
| Proponowane podręczniki: S. Elbanowska, Pedagogika. | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: | |
| Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń i egzamin. | |
***
| Wykładowca: dr Stefania Elbanowska | |
| Semestr: letni | Liczba godz. wykł./tydz.: 0 Liczba godz. ćw./tydz.: 2 | 
| Kod: 05.703351 | Liczba punktów kredytowych: 2,5 | 
| Program: 
 Uwaga: ćwiczenia przeznaczone są dla studentów fizyki ubiegających się o dodatkowe uprawnienia pedagogiczne. | |
| Proponowane podręczniki: S. Elbanowska, Pedagogika. | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: | |
| Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę. | |
***
| Wykładowca: mgr Jadwiga Krajewska | |
| Semestr: letni 
 | Liczb godzin wykł./tydz.: 2 Liczb godzin ćw./tydz.: 1 | 
| Kod: 05.703352 | Liczba punktów kredytowych: 4 | 
| Program: | |
| Proponowane podręczniki: J. Elliot, M. Place, Dzieci i młodzież w kłopocie. A. Kozłowska, Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego. M. Braun-Gałkowska, Metody badania systemu rodzinnego, Lublin 1991. J. Elliot, M. Place, Dzieci i młodzież w kłopocie, Warszawa 2000. A. Kozłowska, Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, Warszawa 1996. T. Wolańczyk, A. Kołakowski, M. Skotnicka, Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Lublin 1999. | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: | |
| Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń i egzamin. | |
***
| Wykładowca: dr Magdalena Staszel | |
| Semestr: letni | Liczba godz. wykł./tydz.: 2 Liczba godz. ćw./tydz.: 2 | 
| Kod: 05.104464 | Liczba punktów kredytowych: 5 | 
| Program: Metodologia fizyki a metodologia dydaktyki fizyki.. Fizyka jako przedmiot nauczania. Cele nauczania fizyki. Język w nauczaniu fizyki. Trudności poznawcze uczniów. Kontrola i ocena wyników nauczania. Modele w fizyce i nauczaniu fizyki. Analizy dydaktyczne wybranych działów i zagadnień fizyki. Metody aktywizujące w nauczaniu fizyki. Tendencje integracyjne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych. Nauczanie fizyki w różnych kontekstach. Nieformalne nauczanie fizyki. | |
| Proponowane podręczniki: B. Arons, A Guide to Introductory Physics Teaching. R. Driver, E. Guesne, A. Tiberghien, Childrens’ Ideas in Science. J. Salach, Dydaktyka fizyki: zagadnienia wybrane. J. L. Lewis, Nauczanie fizyki J.D.Harron, Lekcja chemii. O skutecznym sposobie uczenia.. | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: | |
| Forma zaliczenia: Obecność i praca na wykładzie/ćwiczeniach, przygotowanie prac domowych, egzamin. | |
***
| Wykładowca: dr Magdalena Staszel | |
| Semestr: zimowy i letni 
 | Liczb godzin wykł./tydz.: 0 Liczb godzin ćw./tydz.: 3h/tydzień przez 20 tygodni | 
| Kod: 05.104499 | Liczba punktów kredytowych: 5 | 
| Program: Celem pracowni jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem eksperymentów w nauczaniu fizyki, oraz techniką eksperymentu szkolnego. W toku zajęć studenci wykonują doświadczenia podzielone na sześć grup tematycznych: | |
| Proponowane podręczniki: Szkolne podręczniki fizyki oraz inne opracowania udostępniane studentom w Pracowni Dydaktyki Fizyki | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: | |
| Forma zaliczenia: Studenci fizyki: zaliczenie pięciu spośród sześciu grup doświadczeń, w tym: indywidualnych ćwiczeń uczniowskich oraz pomiarów z użyciem komputera.. | |
***
| Opiekun: dr Magdalena Staszel | |
| Semestr: 
 | Czas trwania: 3 tyg. (40 h praktyk) | 
| Kod: 05.703P353 | Liczba punktów kredytowych: 0 | 
| Program: Studenci fizyki w ramach fakultatywnego bloku pedagogicznego odbywają dwuczęściową praktykę szkolną. Część I odbywa się w gimnazjum. Najważniejszą jej częścią jest hospitacja 10 lekcji fizyki oraz łącznie 10 lekcji matematyki i chemii (żeby studenci obejrzeli tych samych uczniów na lekcjach przedmiotów pokrewnych) i samodzielne przeprowadzenie 10 lekcji fizyki. Praktykanci zapoznają się ponadto z organizacją procesu dydaktycznego i biorą czynny udział w życiu szkoły (zastępstwa, wycieczki itp.). | |
| Proponowane podręczniki: | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Pedagogika I. | |
| Forma zaliczenia: Zaliczenia dokonuje opiekun praktyk po zapoznaniu się z dokumentacją praktyki zawartą w dzienniku praktyk studenta i wpisaną tam opinią szkolnego opiekuna praktyki. | |
***
| Opiekun: dr Magdalena Staszel | |
| Semestr: 
 | Liczba godzin praktyk: 150 | 
| Kod: 05.704P354 | Liczba punktów kredytowych: 0 | 
| Program: Część II praktyki pedagogicznej odbywa się w szkołach ponadgimnazjalnych, a jej głównym celem jest samodzielne “terminowanie” w zawodzie nauczyciela w dłuższej skali czasowej. Studenci zobowiązani są do przeprowadzenia 50 samodzielnych lekcji, z których przynajmniej połowa to lekcje fizyki (resztę może stanowić matematyka lub informatyka). | |
| Proponowane podręczniki: | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Pedagogika I; pożądana rozpoczęta Pracownia Dydaktyki Fizyki. | |
| Forma zaliczenia: Zaliczenia dokonuje opiekun praktyki na podstawie dokumentacji zawartej w dzienniku praktyk studenta i wpisanej tam opinii szkolnego opiekuna praktyki. | |