5. Katalog zajęć bloku pedagogicznego
| Wykładowca: mgr Jadwiga Krajewska | |
| Semestr: zimowy 
 | Liczb godzin wykł./tydz.: 2 Liczb godzin ćw./tydz.: 1 | 
| Kod: 1101-353 | Liczba punktów kredytowych: 3,5 | 
| Program: 
 | |
| Proponowane podręczniki: D. Fontana, Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1998. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, tom 3, Warszawa 2002. J. Krajewska, Pomoc w samorozwoju osobowości (skrypt), Warszawa 1998. Z. Włodarski., A. Matczak, Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 1992. | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: | |
| Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń i egzamin. | |
***
| Wykładowca: dr Stefania Elbanowska | |
| Semestr: zimowy | Liczba godz. wykł./tydz.: 2 Liczba godz. ćw./tydz.: 2 | 
| Kod: 1101-354 | Liczba punktów kredytowych: 5 | 
| Program: 
 | |
| Proponowane podręczniki: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 1 i 2, S. Kunowski, Podstawy pedagogiki współczesnej. S. Elbanowska, Pedagogika (skrypt). Janowski, Poznawanie uczniów. M. Łobocki, Wychowanie w klasie szkolnej. T. Gordon, Wychowanie bez porażek. | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Psychologia. | |
| Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń na ocenę i egzamin. | |
***
| Wykładowca: dr Stefania Elbanowska | |
| Semestr: letni | Liczba godz. wykł./tydz.: 1 Liczba godz. ćw./tydz.: 1 | 
| Kod: 1101-351 | Liczba punktów kredytowych: 2,5 | 
| Program: 
 | |
| Proponowane podręczniki: K. Knafel, Komunikacja społeczna w organizacji. K. Ernst, Szkolne gry uczniów. R. Pijarowska, A. M. Seweryńska, Sztuka prezentacji – poradnik dla nauczycieli. H. Hamer, Klucz do efektywności nauczania. | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Psychologia, Pedagogika I. | |
| Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę (aktywny udział na ćwiczeniach oraz test zaliczeniowy). | |
***
| Wykładowca: mgr Jadwiga Krajewska | |
| Semestr: letni 
 | Liczb godzin wykł./tydz.: 2 Liczb godzin ćw./tydz.: 1 | 
| Kod: 1101-352 | Liczba punktów kredytowych: 4 | 
| Program: | |
| Proponowane podręczniki: J. Elliot, M. Place, Dzieci i młodzież w kłopocie. A. Kozłowska, Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego. M. Braun-Gałkowska, Metody badania systemu rodzinnego, Lublin 1991. J. Elliot, M. Place, Dzieci i młodzież w kłopocie, Warszawa 2000. A. Kozłowska, Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, Warszawa 1996. T. Wolańczyk, A. Kołakowski, M. Skotnicka, Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Lublin 1999. | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: | |
| Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń i egzamin. | |
***
| Wykładowca: dr Magdalena Staszel | |
| Semestr: letni | Liczba godz. wykł./tydz.: 2 Liczba godz. ćw./tydz.: 2 | 
| Kod: 1101-464 | Liczba punktów kredytowych: 5 | 
| Program: | |
| Proponowane podręczniki: J. L. Lewis (red), Nauczanie Fizyki. J. Salach, Dydaktyka fizyki: zagadnienia wybrane. J. D. Harron, Lekcja chemii. O skutecznym sposobie uczenia. A. B. Arons, A Guide to Introductory Physics Teaching. R. Driver, E. Guesne, A. Tiberghien, Children’s Ideas in Science. | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Psychologia, Pedagogika I. | |
| Forma zaliczenia: Obecność i aktywność na ćwiczeniach, zaliczanie prac domowych. Egzamin. | |
***
| Wykładowca: dr Magdalena Staszel | |
| Semestr: zimowy i letni 
 | Liczb godzin wykł./tydz.: 0 Liczb godzin ćw./tydz.: 3h/tydzień przez 20 tygodni | 
| Kod: 1101-499 | Liczba punktów kredytowych: 5 | 
| Program: Celem pracowni jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem eksperymentów w nauczaniu fizyki, oraz techniką eksperymentu szkolnego. W toku zajęć studenci wykonują doświadczenia podzielone na sześć grup tematycznych: | |
| Proponowane podręczniki: Szkolne podręczniki fizyki oraz inne opracowania udostępniane studentom w Pracowni Dydaktyki Fizyki | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: | |
| Forma zaliczenia: Studenci fizyki: zaliczenie pięciu spośród sześciu grup doświadczeń, w tym: indywidualnych ćwiczeń uczniowskich oraz pomiarów z użyciem komputera.. | |
***
| Opiekun: dr Magdalena Staszel | |
| Semestr: 
 | Czas trwania: 3 tyg. (40 h praktyk) | 
| Kod: 1101-P353 | Liczba punktów kredytowych: 0 | 
| Program: Studenci fizyki w ramach fakultatywnego bloku pedagogicznego odbywają dwuczęściową praktykę szkolną. Część I odbywa się w gimnazjum. Najważniejszą jej częścią jest hospitacja 10 lekcji fizyki oraz łącznie 10 lekcji matematyki i chemii (żeby studenci obejrzeli tych samych uczniów na lekcjach przedmiotów pokrewnych) i samodzielne przeprowadzenie 10 lekcji fizyki. Praktykanci zapoznają się ponadto z organizacją procesu dydaktycznego i biorą czynny udział w życiu szkoły (zastępstwa, wycieczki itp.). | |
| Proponowane podręczniki: | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Pedagogika I. | |
| Forma zaliczenia: Zaliczenia dokonuje opiekun praktyk po zapoznaniu się z dokumentacją praktyki zawartą w dzienniku praktyk studenta i wpisaną tam opinią szkolnego opiekuna praktyki. | |
***
| Opiekun: dr Magdalena Staszel | |
| Semestr: 
 | Liczba godzin praktyk: 150 | 
| Kod: 1101-P354 | Liczba punktów kredytowych: 0 | 
| Program: Część II praktyki pedagogicznej odbywa się w szkołach ponadgimnazjalnych, a jej głównym celem jest samodzielne “terminowanie” w zawodzie nauczyciela w dłuższej skali czasowej. Studenci zobowiązani są do przeprowadzenia 50 samodzielnych lekcji, z których przynajmniej połowa to lekcje fizyki (resztę może stanowić matematyka lub informatyka). | |
| Proponowane podręczniki: | |
| Zajęcia wymagane do zaliczenia przed wykładem: Pedagogika I; pożądana rozpoczęta Pracownia Dydaktyki Fizyki. | |
| Forma zaliczenia: Zaliczenia dokonuje opiekun praktyki na podstawie dokumentacji zawartej w dzienniku praktyk studenta i wpisanej tam opinii szkolnego opiekuna praktyki. | |