Opisy pól moba, czyli NPC


1.10.07 Zmienione rasy mobów.
15.10.07 Dodana liczba mnoga.


#MOBILES - flagi

MOBY są opisywane kilkoma liczbami. Flagi to pewne cechy zachowania mobów, np. agresywność. Można nadać kilka flag - po prostu dodaje się ich wartości. Taki typ flag nazywa się bitwektorami. Rozszerzony bitwektor wstawia się do pliku w ten sposób: BV1&BV2 czyli np. jeśli mob ma być agresywny i umiera w wodzie, piszemy 33&1
Pod cygtestem używa się nazw flag.

2x wartość nazwa opis
0 1 npc ustawiana automatycznie przez kod
1 2 sentinel nie łazi
2 4 scavenger podnosi graty
5 32 aggressive agresywny, atakuje graczy, których widzi
6 64 stayarea pozostaje w obszarze jednej krainy
7 128 wimpy tchórz
8 256 pet nie używać w krainkach
9 512 train u tych mobów można polepszać znajomość skilli (improve)
10 1024 practice można u niego ćwiczyć umiejętności
11 2048 immortal nie może zostać zabity
12 4096 deadly
13 8192 polyself jest ustawiana domyślnie
14 16384 meta_aggr
15 32768 guardian chroni mastera
16 65536 running porusza się 2 razy szybciej
17 131072 nowander nie rusza się, póki nie jest atakowany
18 262144 mountable może być dosiadany
19 524288 mounted
20 1048576 scholar naucza języków
21 2097152 secretive jego działania nie są widoczne
22 4194304 polymorphed
23 8388608 mobinvis jest niewidzialny poniżej pewnego poziomu, pod warunkiem, że w mobprogu dostanie polecenie mpinvis (level)
24 16777216 noassist nie włącza się do walk
25 33554432 bankier można u niego wpłacać i wypłacać pieniądze
26 67108864 gambler przyjmuje zakłady do walk turniejowych
27 134217728 nocorpse nie tworzy ciała po śmierci moba
28 268435456 croupier krupier
30 1073741824 prototype nie używać w pliku
31 2147483648 noquest nie można do niego dostać questa
Flagi na drugi BV:
0 1 die_water umiera w wodzie, jeśli nie ma aqua breath
1 2 die_air umiera poza wodą
2 4 darkvision widzi w ciemnościach, również niewidzialnych i ukrytych
3 8 convey przewoźnik
7 128 sirpet dostępny do kupienia od counta wzwyż
8 256 zombie agresywny między północą a 4 rano
9 512 noastral
10 1024 nosummon
11 2048 notrack nie można go wytropić ani trackiem ani huntem

#MOBILES - afekty

Afekty - mob może być pod działaniem kilku afektów (bitwektor, należy wtedy dodać wartości). W cygteście używa się nazw. Zakładam, że gracze znają odpowiadające czary i nie trzeba pisać wyjaśnień.

2x wartość nazwa uwagi
0 1 blind
1 2 invisible
2 4 detect_evil
3 8 detect_invis
4 16 detect_magic
5 32 detect_hidden
6 64 freetouse nie używane
7 128 sanctuary
8 256 faerie_fire
9 512 infrared
10 1024 curse
11 2048 know_alignment
12 4096 poison
13 8192 protect
14 16384 _paralysis
15 32768 sneak
16 65536 hide
17 131072 sleep
18 262144 charm
19 524288 flying
20 1048576 pass_door
21 2097152 floating
22 4194304 truesight
23 8388608 detect_traps
24 16777216 scrying
25 33554432 fireshield
26 67108864 shockshield
27 134217728 acidmist
28 268435456 iceshield
29 536870912 possess
30 1073741824 berserk
31 2147483648 aqua_breath
Flagi na drugi BV
0 1 air_breath
1 2 golden_shield
2 4 swimming
3 8 venomshield
4 16 moral_shield
5 32 pain_reflection
6 64 aug_shield
7 128 time_curve
8 256 terrify
9 512 magic_shield

#MOBILES - thac0 i AC

Thac0 to to-hit-armor-class. AC to klasa zbroi (im mniejsza tym lepsza). Można wstawić 0.


#MOBILES - hp

Można tutaj ustawić liczbę hp moba, lub zakres, w jakim będą się one losować.

Np. zapis 2d3+5 oznacza, że mob będzie miał hp wynikające ze zsumowania: 5+2*(liczba od 1 do 3), czyli min. 7, max. 11 hp.

Jeśli nie wie się, jak przewidzieć liczbę hp dla moba, można tu podstawić zera (0d0+0). Wtedy mud będzie losował hp w zależności od levelu moba. W helpach do smauga poleca się taki przelicznik (dla Cygnusa raczej nieaktualny):

level hps/level
1-10 10
11-20 25
21-30 50
31-40 100
41-50 200
51-60 300+

#MOBILES - siła ciosu

Można ustawić siłę ciosu moba bezbronnego.

Np. zapis 4d1+4 oznacza, że mob będzie uderzał z siłą 4+4*1 (bo rzucanie kostką o jednej ściance zawsze da wynik 1 ;) ), czyli ze stałą siłą 8.

Jeśli zostaną ustawione 0, mud będzie losował wartości zależnie od poziomu moba.


#MOBILES - pozycja

Pozostałe (nie używane w krainkach)

#MOBILES - płeć

Płeć może być:

  1. nijaka = 0
  2. męska
  3. żeńska
  4. męskoosobowa (liczba mnoga, np. "oni robili")
  5. niemęskoosobowa (liczba mnoga, np. "one robiły")

Płeć nie ma wpływu na nic z wyjątkiem poprawnej odmiany. Można też ją sprawdzać w progach.


#MOBILES - saves

Saves odpowiadają w kolejności:

  1. save vs poison
  2. save vs wands
  3. save vs paralysis
  4. save vs breath
  5. save vs spells and staves

Im mniejsze tym lepsze (jak AC). -20 to już bardzo dużo.


#MOBILES - rasa

Opis tabelki: 1. kolumna to nr rasy, 2. kolumna to nazwa polska, 2. angielska (i nazwa pliku), 3. jakim starym rasom odpowiada nowa, 4. przykłady gatunków czy mobów, 5. uwagi.

Moby w dużej części dziedziczą (lub będą dziedziczyć) parametry po swojej rasie - np. jeśli autor nie ustawi mobowi części ciała, to zostaną one pobrane z rasy. W niektórych przypadkach cecha moba jest zawsze pobierana z rasy - np. niemożność feedowania moba rasy "bezkrwistej".

Rozumne
0 człowiek human human
PC/NPC
1 elf elf elf
PC/NPC
2 krasnolud dwarf dwarf
PC/NPC
3 niziołek halfling halfling
PC/NPC
4 pixie pixie pixie
PC/NPC
5 drow drow dark elf

6 półogr half-ogre half-ogre
PC/NPC
7 półork half-orc half-orc
PC/NPC
8 półtroll half-troll half-troll
PC/NPC
9 półelf half-elf half-elf
PC/NPC
10 gith gith gith
PC/NPC
11 olbrzym giant giant
PC/NPC
12 gnom gnome gnome
PC/NPC
13 goblin goblin goblin, hobgoblin
PC/NPC
14 ork orc orc
PC/NPC
15 centaur centaur centaur
PC/NPC
16 półsmok half-dragon half-dragon
PC/NPC
17 morski elf sea-elf sea-elf

18 troll troll troll

19 ogr ogre ogre

20 minotaur minotaur minotaur

21 smokowiec lizardman lizardman

22 wilkołak lycanthrope lycanthrope

23 wampir vampire


24 skrzat imp gnoll, kobold
coś mniejszego od dwarfa, większego od pixie (nie latający)
25 praczłowiek neanderthal neanderthal, troglodyte

26 cyklop cyclop


27 ent ent


28 golem golem golem

29 humanoid humanoid humanoid, gnoll, kobold

30 zmiennokształtny shapeshifter shapeshifter mimik
31 smok dragon dragon

Bezkręgowce
32 meduza, śluzak gelatine gelatine

33 koralowiec coral


34 robak worm worm dżdżownica, pijawka, czerw piaskowy
35 stawonóg arthropod
wij
36 pajęczak arachnid spider roztocze, kosarz, pająk, skorpion podtyp stawonoga
37 skorupiak crustacean crustacean rozwielitka, krewetka, rak, homar, krab podtyp stawonoga
38 owad insect ant, insect karaluch, pluskwa, cykada, mrówka, termit, modliszka, pchła podtyp stawonoga
39 owad latający winged_insect beetle, fly, locust biedronka, żuk, świetlik, motyl, mucha, komar, świerszcz, szarańcza, ważka podtyp owada, flying
40 owad żadlący stinging_insect bee osa, pszczoła podtyp owada
41 owad nocny moth
ćma podtyp owada, flying, infrared
42 mięczak mollusc
ślimaki, małże, rozgwiazda, jeżowiec rozgwiazdy i jeżowce nie są mięczakami biologicznie, ale dla nas mogą być
43 głowonóg cephalopod
mątwa, łodzik, amonit, kalmar, ośmiornikca, kałamarnica, kraken podtyp mięczaka
Kręgowce
44 ryba fish fish
tylko podwodny
45 płaz amphibian amphibian żaba, ropucha, salamandra
46 gad reptile reptile jaszczurka, dinozaur, krokodyl
47 wąż snake snake
podtyp gada, nie mają kończyn
48 żółw turtle

podtyp gada, powolne i opancerzone
49 ptak avis avis sokół, kruk, sęp, wróbel, bocian, gołąb, czajka, kura, papuga flying
50 ptak ratite
struś, kiwi, kazuar, pingwin podtyp ptaka, nie lata
51 ptak wodny waterbird
perkoz, kaczka, albatros podtyp ptaka, flying
52 ptak nocny owl
sowa podtyp ptaka, flying, infrared
53 ssak mammal mammal kangur
54 nietoperz bat bat
podtyp ssaka, flying, infrared
55 gryzoń rodent rat, shrew, rodent jeż, mysz, bóbr, wiewiórka, zając podtyp ssaka, zając i jeż biologicznie nie są gryzoniami, ale co tam ;)
56 ssak kopytny ungulate boar, porcine świnia, dzik, hipopotam podtyp ssaka
57 przeżuwacz ruminant bovine jeleń, sarna, wielbłąd, antylopa, żubr, krowa, koza, owca podtyp ssaka kopytnego
58 koń horse mule, horse koń, zebra, osioł podtyp ssaka kopytnego
59 niedźwiedź bear bear
podtyp ssaka
60 kotowaty feline cat, feline kot, żbik, ryś, hiena, tygrys, lew podtyp ssaka
61 psowaty canine dog, wolf, canine, ferret pies, norka, kuna, tchórz, skunks, wydra, borsuk, łasica, wilk, szakal podtyp ssaka
62 małpa monkey monkey pawian, goryl, szympans podtyp ssaka
63 ssak wodny whale
delfin, wal, kaszalot, płetwal, foka, mors podtyp ssaka
64 zwierzę animal animal

Rozumne, ale undeady, nadnaturalne i techniczne (poza wampirem)
65 nieumarły undead undead

66 szkielet skeleton skeleton
podtyp undeada, odporny na niektóre ciosy  i czary
67 żywy trup zombie ghoul, zombie ghul, zombie, mumia, strzyga podtyp undeada
68 duch ghost shadow, shrieker, wight, spirit cień, dusza, duch, widmo, upiór podtyp undeada, niematerialny, latający
69 demon fiend bugbear demon, diabeł
70 istota wyższa god god bóstwo, anioł
71 actmob actmob

ma wszystkie możliwe zdolności rasowe
Stworzenia mitologiczne, potwory, inne "dziwne" stwory
72 roślina plant tree rosiczka, pnącze, drzewo
73 przedmiot object gargoyle gargulec, lalka
74 szlam slime mold, oozem slime
i inne świństwa
75 potwór monster monster, rustmonster błotny potwór, wiwerna, mantikora "zwykłe" potwory (niemagiczne)
76 stworzenie magiczne magical magical bazyliszek, feniks
77 żywiołak powietrza genie

resist na air, rozumny
78 żywiołak ognia efreet

resist na fire, rozumny
79 żywiołak ziemi dao

resist na earth, rozumny
80 żywiołak wody marid

resist na water, rozumny
81 żywiołak magii genius

resist na magic, rozumny
82 powietrze air
wiatr resist na air
83 ogień fire
płomień resist na fire
84 kamień rock
skała resist na earth
85 woda water
wir wodny resist na water
86 magia magic
atom resist na magic
87 gorgona gorgon gorgon

88 harpia harpy harpy
latający
89 gryf griffon

latający

#MOBILES - klasa

Mob może mieć swoją profesję. Oto lista możliwych profesji (tu również będzie sporo zmian po wprowadzeniu nowego kodu walki):

  1. mage = 0
  2. cleric
  3. thief
  4. warrior
  5. vampire
  6. druid
  7. ranger
  8. augurer
  9. necromancer
  10. psionic

#MOBILES - wzrost i waga

Nie mają na nic wpływu. Można je sprawdzać w progach.


#MOBILES - języki

Mob może znać wiele języków (dodaje się wartości), w danej chwili mówi tylko jednym.

2x wartość nazwa opis
0 1 common wspólny
1 2 elven elficki
2 4 dwarven krasnoludzki
3 8 pixie pixiański
4 16 ogre ogrzy
5 32 orcish orkowy
6 64 trollish trolli
7 128 rodent język gryzoni
8 256 insectoid owadzi
9 512 mammal ssaczy
10 1024 reptile gadzi
11 2048 dragon smoczy
12 4096 spiritual duchów
13 8192 magical magiczny
14 16384 goblin goblini
15 32768 god boski
16 65536 ancient starożytny
17 131072 halfling hobbicki
18 262144 clan klanowy
19 524288 gith githyjski

#MOBILES - części ciała

Części ciała, jakie mogą odpaść mobom (oczywiście może być ich więcej niż jedna - należy dodać wartości). Jeśli ustawi się na 0, to zostaną pobrane z ustawionej rasy. Nie wszystkie nazwy polskie są dosłownymi tłumaczeniami angielskich, uznaliśmy np., że bardziej przyda się nam "odnóże" niż "przednia łapa".

2x wartość nazwa obiekt uwagi typ obiektu
0 1 head głowa poza roślinami food
1 2 arms ręka człekokształtne food
2 4 legs noga wszystko w granicach rozsądku food
3 8 heart serce jw. food
4 16 brains mózg jak głowa food
5 32 guts wnętrzności w granicach rozsądku trash, notake
6 64 hands dłoń człekokształtne trash
7 128 feet stopa jw. trash
8 256 fingers palce jw. trash
9 512 ear ucho wedle rozsądku trash
10 1024 eye oko poza roślinami trash
11 2048 long_tongue jęzor głównie ssaki food
12 4096 eyestalks czułki owady i inne bezkręgowce, rośliny trash
13 8192 tentacles macki ośmiornice, mutanty ;) food
14 16384 fins płetwy ryby, ssaki morskie food
15 32768 wings skrzydła ptaki, smoki, nietoperze, owady lepiej nie food
16 65536 tail ogon ogon typu niejadalnego jak kota, konia, krowy, pawia itp. ;) trash
17 131072 scales łuska gady, ryby, smoki, rośliny trash
18 262144 claws pazury drapieżniki (ssaki, gady) weapon
19 524288 fangs kieł ssaki drapieżne, wampiry ;) trash
20 1048576 horns róg gady, ssaki, smoki, owady trash
21 2097152 tusks cios słonie, mamuty, narwale trash
22 4194304 tailattack potężny ogon gady, smoki food
23 8388608 sharpscales rogowe łuski gady, smoki trash
24 16777216 beak dziób ptaki trash
25 33554432 haunches udziec głównie większe ssaki food
26 67108864 hooves kopyto konie trash
27 134217728 paws łapa średnie ssaki nie mające kopyt/racic/itp. food
28 268435456 forelegs odnóże owady trash
29 536870912 feathers pióra ptaki trash

#MOBILES - RIS

RIS oznacza - Resistance Immunity Susceptibility (czyli odporność, całkowitą odporność i wrażliwość) na dany typ ataku:

2x wartość nazwa uwagi
0 1 fire
1 2 cold
2 4 electricity
3 8 energy
4 16 blunt
5 32 pierce
6 64 slash
7 128 acid
8 256 poison
9 512 drain
10 1024 sleep
11 2048 charm
12 4096 whip
13 8192 nonmagic czyli broń konwencjonalna ;)
20 1048576 magic WSZYSTKIE czary
21 2097152 paralysis
22 4194304 mental
23 8388608 light
24 16777216 water
25 33554432 earth
26 67108864 air
27 134217728 sound
28 268435456 holy
29 536870912 negative
30 1073741824 claw
31 2147483648 hit
Flagi na drugi BV
0 1 backstab
1 2 circle
2 4 material_elements
3 8 ethereal_elements
4 16 white_magic
5 32 black_magic
6 64 body_magic
7 128 misticism
8 256 spellcraft

#MOBILES - ataki

Mob może wyprowadzać określony typ ataku:

2x wartość nazwa uwagi
0 1 bite
1 2 claws
2 4 tail
3 8 sting
4 16 punch
5 32 kick
6 64 trip
7 128 bash
8 256 stun
9 512 gouge
10 1024 backstab
11 2048 feed
12 4096 drain
13 8192 firebreath
14 16384 frostbreath
15 32768 acidbreath
16 65536 lightnbreath
17 131072 gasbreath
18 262144 poison
19 524288 nastypoison
20 1048576 gaze
21 2097152 blindness
22 4194304 causeserious
23 8388608 earthquake
24 16777216 causecritical
25 33554432 curse
26 67108864 flamestrike
27 134217728 harm
28 268435456 fireball
29 536870912 colourspray
30 1073741824 weaken
31 2147483648 spiralblast

#MOBILES - obrona

Mob może bronić się używając różnych sposobów:

2x wartość nazwa uwagi
0 1 parry
1 2 dodge
2 4 heal
3 8 curelight
4 16 cureserious
5 32 curecritical
6 64 dispelmagic
7 128 dispelevil
8 256 sanctuary
9 512 fireshield
10 1024 shockshield
11 2048 shield
12 4096 bless
13 8192 stoneskin
14 16384 teleport
15 32768 monsum1
16 65536 monsum2
17 131072 monsum3
18 262144 monsum4
19 524288 disarm
20 1048576 iceshield
21 2097152 grip
22 4194304 acidmist
23 8388608 venomshield
24 16777216 shield_block
25 33554432 pain_reflection
26 67108864 spell_thief
27 134217728 weapon_thief

Powrót