1.10.07 Zmienione rasy mobów.
15.10.07 Dodana liczba mnoga.
MOBY są opisywane kilkoma liczbami. Flagi to pewne cechy zachowania
mobów, np. agresywność. Można nadać kilka flag - po prostu dodaje się
ich wartości. Taki typ flag nazywa się bitwektorami. Rozszerzony
bitwektor wstawia się do pliku w ten sposób: BV1&BV2
czyli np. jeśli mob ma być agresywny i umiera w wodzie, piszemy 33&1
Pod cygtestem używa się nazw flag.
2x | wartość | nazwa | opis |
---|---|---|---|
0 | 1 | npc | ustawiana automatycznie przez kod |
1 | 2 | sentinel | nie łazi |
2 | 4 | scavenger | podnosi graty |
5 | 32 | aggressive | agresywny, atakuje graczy, których widzi |
6 | 64 | stayarea | pozostaje w obszarze jednej krainy |
7 | 128 | wimpy | tchórz |
8 | 256 | pet | nie używać w krainkach |
9 | 512 | train | u tych mobów można polepszać znajomość skilli (improve) |
10 | 1024 | practice | można u niego ćwiczyć umiejętności |
11 | 2048 | immortal | nie może zostać zabity |
12 | 4096 | deadly | |
13 | 8192 | polyself | jest ustawiana domyślnie |
14 | 16384 | meta_aggr | |
15 | 32768 | guardian | chroni mastera |
16 | 65536 | running | porusza się 2 razy szybciej |
17 | 131072 | nowander | nie rusza się, póki nie jest atakowany |
18 | 262144 | mountable | może być dosiadany |
19 | 524288 | mounted | |
20 | 1048576 | scholar | naucza języków |
21 | 2097152 | secretive | jego działania nie są widoczne |
22 | 4194304 | polymorphed | |
23 | 8388608 | mobinvis | jest niewidzialny poniżej pewnego poziomu, pod warunkiem, że w mobprogu dostanie polecenie mpinvis (level) |
24 | 16777216 | noassist | nie włącza się do walk |
25 | 33554432 | bankier | można u niego wpłacać i wypłacać pieniądze |
26 | 67108864 | gambler | przyjmuje zakłady do walk turniejowych |
27 | 134217728 | nocorpse | nie tworzy ciała po śmierci moba |
28 | 268435456 | croupier | krupier |
30 | 1073741824 | prototype | nie używać w pliku |
31 | 2147483648 | noquest | nie można do niego dostać questa |
Flagi na drugi BV: | |||
0 | 1 | die_water | umiera w wodzie, jeśli nie ma aqua breath |
1 | 2 | die_air | umiera poza wodą |
2 | 4 | darkvision | widzi w ciemnościach, również niewidzialnych i ukrytych |
3 | 8 | convey | przewoźnik |
7 | 128 | sirpet | dostępny do kupienia od counta wzwyż |
8 | 256 | zombie | agresywny między północą a 4 rano |
9 | 512 | noastral | |
10 | 1024 | nosummon | |
11 | 2048 | notrack | nie można go wytropić ani trackiem ani huntem |
Afekty - mob może być pod działaniem kilku afektów (bitwektor, należy wtedy dodać wartości). W cygteście używa się nazw. Zakładam, że gracze znają odpowiadające czary i nie trzeba pisać wyjaśnień.
2x | wartość | nazwa | uwagi |
---|---|---|---|
0 | 1 | blind | |
1 | 2 | invisible | |
2 | 4 | detect_evil | |
3 | 8 | detect_invis | |
4 | 16 | detect_magic | |
5 | 32 | detect_hidden | |
6 | 64 | freetouse | nie używane |
7 | 128 | sanctuary | |
8 | 256 | faerie_fire | |
9 | 512 | infrared | |
10 | 1024 | curse | |
11 | 2048 | know_alignment | |
12 | 4096 | poison | |
13 | 8192 | protect | |
14 | 16384 | _paralysis | |
15 | 32768 | sneak | |
16 | 65536 | hide | |
17 | 131072 | sleep | |
18 | 262144 | charm | |
19 | 524288 | flying | |
20 | 1048576 | pass_door | |
21 | 2097152 | floating | |
22 | 4194304 | truesight | |
23 | 8388608 | detect_traps | |
24 | 16777216 | scrying | |
25 | 33554432 | fireshield | |
26 | 67108864 | shockshield | |
27 | 134217728 | acidmist | |
28 | 268435456 | iceshield | |
29 | 536870912 | possess | |
30 | 1073741824 | berserk | |
31 | 2147483648 | aqua_breath | |
Flagi na drugi BV | |||
0 | 1 | air_breath | |
1 | 2 | golden_shield | |
2 | 4 | swimming | |
3 | 8 | venomshield | |
4 | 16 | moral_shield | |
5 | 32 | pain_reflection | |
6 | 64 | aug_shield | |
7 | 128 | time_curve | |
8 | 256 | terrify | |
9 | 512 | magic_shield |
Thac0 to to-hit-armor-class. AC to klasa zbroi (im mniejsza tym lepsza). Można wstawić 0.
Można tutaj ustawić liczbę hp moba, lub zakres, w jakim będą się one losować.
Np. zapis 2d3+5 oznacza, że mob będzie miał hp wynikające ze zsumowania: 5+2*(liczba od 1 do 3), czyli min. 7, max. 11 hp.
Jeśli nie wie się, jak przewidzieć liczbę hp dla moba, można tu podstawić zera (0d0+0). Wtedy mud będzie losował hp w zależności od levelu moba. W helpach do smauga poleca się taki przelicznik (dla Cygnusa raczej nieaktualny):
level | hps/level |
---|---|
1-10 | 10 |
11-20 | 25 |
21-30 | 50 |
31-40 | 100 |
41-50 | 200 |
51-60 | 300+ |
Można ustawić siłę ciosu moba bezbronnego.
Np. zapis 4d1+4 oznacza, że mob będzie uderzał z siłą 4+4*1 (bo rzucanie kostką o jednej ściance zawsze da wynik 1 ;) ), czyli ze stałą siłą 8.
Jeśli zostaną ustawione 0, mud będzie losował wartości zależnie od poziomu moba.
Płeć może być:
Płeć nie ma wpływu na nic z wyjątkiem poprawnej odmiany. Można też ją sprawdzać w progach.
Saves odpowiadają w kolejności:
Im mniejsze tym lepsze (jak AC). -20 to już bardzo dużo.
Opis tabelki: 1. kolumna to nr rasy, 2. kolumna to nazwa polska, 2. angielska (i nazwa pliku), 3. jakim starym rasom odpowiada nowa, 4. przykłady gatunków czy mobów, 5. uwagi.
Moby w dużej części dziedziczą (lub będą dziedziczyć) parametry po swojej rasie - np. jeśli autor nie ustawi mobowi części ciała, to zostaną one pobrane z rasy. W niektórych przypadkach cecha moba jest zawsze pobierana z rasy - np. niemożność feedowania moba rasy "bezkrwistej".
Rozumne | |||||
0 | człowiek | human | human | |
PC/NPC |
1 | elf | elf | elf | |
PC/NPC |
2 | krasnolud | dwarf | dwarf | |
PC/NPC |
3 | niziołek | halfling | halfling | |
PC/NPC |
4 | pixie | pixie | pixie | |
PC/NPC |
5 | drow | drow | dark elf | |
|
6 | półogr | half-ogre | half-ogre | |
PC/NPC |
7 | półork | half-orc | half-orc | |
PC/NPC |
8 | półtroll | half-troll | half-troll | |
PC/NPC |
9 | półelf | half-elf | half-elf | |
PC/NPC |
10 | gith | gith | gith | |
PC/NPC |
11 | olbrzym | giant | giant | |
PC/NPC |
12 | gnom | gnome | gnome | |
PC/NPC |
13 | goblin | goblin | goblin, hobgoblin | |
PC/NPC |
14 | ork | orc | orc | |
PC/NPC |
15 | centaur | centaur | centaur | |
PC/NPC |
16 | półsmok | half-dragon | half-dragon | |
PC/NPC |
17 | morski elf | sea-elf | sea-elf | |
|
18 | troll | troll | troll | |
|
19 | ogr | ogre | ogre | |
|
20 | minotaur | minotaur | minotaur | |
|
21 | smokowiec | lizardman | lizardman | |
|
22 | wilkołak | lycanthrope | lycanthrope | |
|
23 | wampir | vampire | |
|
|
24 | skrzat | imp | gnoll, kobold | |
coś mniejszego od dwarfa, większego od pixie (nie latający) |
25 | praczłowiek | neanderthal | neanderthal, troglodyte | |
|
26 | cyklop | cyclop | |
|
|
27 | ent | ent | |
|
|
28 | golem | golem | golem | |
|
29 | humanoid | humanoid | humanoid, gnoll, kobold | |
|
30 | zmiennokształtny | shapeshifter | shapeshifter | mimik | |
31 | smok | dragon | dragon | |
|
Bezkręgowce | |||||
32 | meduza, śluzak | gelatine | gelatine | |
|
33 | koralowiec | coral | |
|
|
34 | robak | worm | worm | dżdżownica, pijawka, czerw piaskowy | |
35 | stawonóg | arthropod | |
wij | |
36 | pajęczak | arachnid | spider | roztocze, kosarz, pająk, skorpion | podtyp stawonoga |
37 | skorupiak | crustacean | crustacean | rozwielitka, krewetka, rak, homar, krab | podtyp stawonoga |
38 | owad | insect | ant, insect | karaluch, pluskwa, cykada, mrówka, termit, modliszka, pchła | podtyp stawonoga |
39 | owad latający | winged_insect | beetle, fly, locust | biedronka, żuk, świetlik, motyl, mucha, komar, świerszcz, szarańcza, ważka | podtyp owada, flying |
40 | owad żadlący | stinging_insect | bee | osa, pszczoła | podtyp owada |
41 | owad nocny | moth | |
ćma | podtyp owada, flying, infrared |
42 | mięczak | mollusc | |
ślimaki, małże, rozgwiazda, jeżowiec | rozgwiazdy i jeżowce nie są mięczakami biologicznie, ale dla nas mogą być |
43 | głowonóg | cephalopod | |
mątwa, łodzik, amonit, kalmar, ośmiornikca, kałamarnica, kraken | podtyp mięczaka |
Kręgowce | |||||
44 | ryba | fish | fish | |
tylko podwodny |
45 | płaz | amphibian | amphibian | żaba, ropucha, salamandra | |
46 | gad | reptile | reptile | jaszczurka, dinozaur, krokodyl | |
47 | wąż | snake | snake | |
podtyp gada, nie mają kończyn |
48 | żółw | turtle | |
|
podtyp gada, powolne i opancerzone |
49 | ptak | avis | avis | sokół, kruk, sęp, wróbel, bocian, gołąb, czajka, kura, papuga | flying |
50 | ptak | ratite | |
struś, kiwi, kazuar, pingwin | podtyp ptaka, nie lata |
51 | ptak wodny | waterbird | |
perkoz, kaczka, albatros | podtyp ptaka, flying |
52 | ptak nocny | owl | |
sowa | podtyp ptaka, flying, infrared |
53 | ssak | mammal | mammal | kangur | |
54 | nietoperz | bat | bat | |
podtyp ssaka, flying, infrared |
55 | gryzoń | rodent | rat, shrew, rodent | jeż, mysz, bóbr, wiewiórka, zając | podtyp ssaka, zając i jeż biologicznie nie są gryzoniami, ale co tam ;) |
56 | ssak kopytny | ungulate | boar, porcine | świnia, dzik, hipopotam | podtyp ssaka |
57 | przeżuwacz | ruminant | bovine | jeleń, sarna, wielbłąd, antylopa, żubr, krowa, koza, owca | podtyp ssaka kopytnego |
58 | koń | horse | mule, horse | koń, zebra, osioł | podtyp ssaka kopytnego |
59 | niedźwiedź | bear | bear | |
podtyp ssaka |
60 | kotowaty | feline | cat, feline | kot, żbik, ryś, hiena, tygrys, lew | podtyp ssaka |
61 | psowaty | canine | dog, wolf, canine, ferret | pies, norka, kuna, tchórz, skunks, wydra, borsuk, łasica, wilk, szakal | podtyp ssaka |
62 | małpa | monkey | monkey | pawian, goryl, szympans | podtyp ssaka |
63 | ssak wodny | whale | |
delfin, wal, kaszalot, płetwal, foka, mors | podtyp ssaka |
64 | zwierzę | animal | animal | |
|
Rozumne, ale undeady, nadnaturalne i techniczne (poza wampirem) | |||||
65 | nieumarły | undead | undead | |
|
66 | szkielet | skeleton | skeleton | |
podtyp undeada, odporny na niektóre ciosy i czary |
67 | żywy trup | zombie | ghoul, zombie | ghul, zombie, mumia, strzyga | podtyp undeada |
68 | duch | ghost | shadow, shrieker, wight, spirit | cień, dusza, duch, widmo, upiór | podtyp undeada, niematerialny, latający |
69 | demon | fiend | bugbear | demon, diabeł | |
70 | istota wyższa | god | god | bóstwo, anioł | |
71 | actmob | actmob | |
|
ma wszystkie możliwe zdolności rasowe |
Stworzenia mitologiczne, potwory, inne "dziwne" stwory | |||||
72 | roślina | plant | tree | rosiczka, pnącze, drzewo | |
73 | przedmiot | object | gargoyle | gargulec, lalka | |
74 | szlam | slime | mold, oozem slime | |
i inne świństwa |
75 | potwór | monster | monster, rustmonster | błotny potwór, wiwerna, mantikora | "zwykłe" potwory (niemagiczne) |
76 | stworzenie magiczne | magical | magical | bazyliszek, feniks | |
77 | żywiołak powietrza | genie | |
|
resist na air, rozumny |
78 | żywiołak ognia | efreet | |
|
resist na fire, rozumny |
79 | żywiołak ziemi | dao | |
|
resist na earth, rozumny |
80 | żywiołak wody | marid | |
|
resist na water, rozumny |
81 | żywiołak magii | genius | |
|
resist na magic, rozumny |
82 | powietrze | air | |
wiatr | resist na air |
83 | ogień | fire | |
płomień | resist na fire |
84 | kamień | rock | |
skała | resist na earth |
85 | woda | water | |
wir wodny | resist na water |
86 | magia | magic | |
atom | resist na magic |
87 | gorgona | gorgon | gorgon | |
|
88 | harpia | harpy | harpy | |
latający |
89 | gryf | griffon | |
|
latający |
Mob może mieć swoją profesję. Oto lista możliwych profesji (tu również będzie sporo zmian po wprowadzeniu nowego kodu walki):
Nie mają na nic wpływu. Można je sprawdzać w progach.
Mob może znać wiele języków (dodaje się wartości), w danej chwili mówi tylko jednym.
2x | wartość | nazwa | opis |
---|---|---|---|
0 | 1 | common | wspólny |
1 | 2 | elven | elficki |
2 | 4 | dwarven | krasnoludzki |
3 | 8 | pixie | pixiański |
4 | 16 | ogre | ogrzy |
5 | 32 | orcish | orkowy |
6 | 64 | trollish | trolli |
7 | 128 | rodent | język gryzoni |
8 | 256 | insectoid | owadzi |
9 | 512 | mammal | ssaczy |
10 | 1024 | reptile | gadzi |
11 | 2048 | dragon | smoczy |
12 | 4096 | spiritual | duchów |
13 | 8192 | magical | magiczny |
14 | 16384 | goblin | goblini |
15 | 32768 | god | boski |
16 | 65536 | ancient | starożytny |
17 | 131072 | halfling | hobbicki |
18 | 262144 | clan | klanowy |
19 | 524288 | gith | githyjski |
Części ciała, jakie mogą odpaść mobom (oczywiście może być ich więcej niż jedna - należy dodać wartości). Jeśli ustawi się na 0, to zostaną pobrane z ustawionej rasy. Nie wszystkie nazwy polskie są dosłownymi tłumaczeniami angielskich, uznaliśmy np., że bardziej przyda się nam "odnóże" niż "przednia łapa".
2x | wartość | nazwa | obiekt | uwagi | typ obiektu |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | head | głowa | poza roślinami | food |
1 | 2 | arms | ręka | człekokształtne | food |
2 | 4 | legs | noga | wszystko w granicach rozsądku | food |
3 | 8 | heart | serce | jw. | food |
4 | 16 | brains | mózg | jak głowa | food |
5 | 32 | guts | wnętrzności | w granicach rozsądku | trash, notake |
6 | 64 | hands | dłoń | człekokształtne | trash |
7 | 128 | feet | stopa | jw. | trash |
8 | 256 | fingers | palce | jw. | trash |
9 | 512 | ear | ucho | wedle rozsądku | trash |
10 | 1024 | eye | oko | poza roślinami | trash |
11 | 2048 | long_tongue | jęzor | głównie ssaki | food |
12 | 4096 | eyestalks | czułki | owady i inne bezkręgowce, rośliny | trash |
13 | 8192 | tentacles | macki | ośmiornice, mutanty ;) | food |
14 | 16384 | fins | płetwy | ryby, ssaki morskie | food |
15 | 32768 | wings | skrzydła | ptaki, smoki, nietoperze, owady lepiej nie | food |
16 | 65536 | tail | ogon | ogon typu niejadalnego jak kota, konia, krowy, pawia itp. ;) | trash |
17 | 131072 | scales | łuska | gady, ryby, smoki, rośliny | trash |
18 | 262144 | claws | pazury | drapieżniki (ssaki, gady) | weapon |
19 | 524288 | fangs | kieł | ssaki drapieżne, wampiry ;) | trash |
20 | 1048576 | horns | róg | gady, ssaki, smoki, owady | trash |
21 | 2097152 | tusks | cios | słonie, mamuty, narwale | trash |
22 | 4194304 | tailattack | potężny ogon | gady, smoki | food |
23 | 8388608 | sharpscales | rogowe łuski | gady, smoki | trash |
24 | 16777216 | beak | dziób | ptaki | trash |
25 | 33554432 | haunches | udziec | głównie większe ssaki | food |
26 | 67108864 | hooves | kopyto | konie | trash |
27 | 134217728 | paws | łapa | średnie ssaki nie mające kopyt/racic/itp. | food |
28 | 268435456 | forelegs | odnóże | owady | trash |
29 | 536870912 | feathers | pióra | ptaki | trash |
RIS oznacza - Resistance Immunity Susceptibility (czyli odporność, całkowitą odporność i wrażliwość) na dany typ ataku:
2x | wartość | nazwa | uwagi |
---|---|---|---|
0 | 1 | fire | |
1 | 2 | cold | |
2 | 4 | electricity | |
3 | 8 | energy | |
4 | 16 | blunt | |
5 | 32 | pierce | |
6 | 64 | slash | |
7 | 128 | acid | |
8 | 256 | poison | |
9 | 512 | drain | |
10 | 1024 | sleep | |
11 | 2048 | charm | |
12 | 4096 | whip | |
13 | 8192 | nonmagic | czyli broń konwencjonalna ;) |
20 | 1048576 | magic | WSZYSTKIE czary |
21 | 2097152 | paralysis | |
22 | 4194304 | mental | |
23 | 8388608 | light | |
24 | 16777216 | water | |
25 | 33554432 | earth | |
26 | 67108864 | air | |
27 | 134217728 | sound | |
28 | 268435456 | holy | |
29 | 536870912 | negative | |
30 | 1073741824 | claw | |
31 | 2147483648 | hit | |
Flagi na drugi BV | |||
0 | 1 | backstab | |
1 | 2 | circle | |
2 | 4 | material_elements | |
3 | 8 | ethereal_elements | |
4 | 16 | white_magic | |
5 | 32 | black_magic | |
6 | 64 | body_magic | |
7 | 128 | misticism | |
8 | 256 | spellcraft |
Mob może wyprowadzać określony typ ataku:
2x | wartość | nazwa | uwagi |
---|---|---|---|
0 | 1 | bite | |
1 | 2 | claws | |
2 | 4 | tail | |
3 | 8 | sting | |
4 | 16 | punch | |
5 | 32 | kick | |
6 | 64 | trip | |
7 | 128 | bash | |
8 | 256 | stun | |
9 | 512 | gouge | |
10 | 1024 | backstab | |
11 | 2048 | feed | |
12 | 4096 | drain | |
13 | 8192 | firebreath | |
14 | 16384 | frostbreath | |
15 | 32768 | acidbreath | |
16 | 65536 | lightnbreath | |
17 | 131072 | gasbreath | |
18 | 262144 | poison | |
19 | 524288 | nastypoison | |
20 | 1048576 | gaze | |
21 | 2097152 | blindness | |
22 | 4194304 | causeserious | |
23 | 8388608 | earthquake | |
24 | 16777216 | causecritical | |
25 | 33554432 | curse | |
26 | 67108864 | flamestrike | |
27 | 134217728 | harm | |
28 | 268435456 | fireball | |
29 | 536870912 | colourspray | |
30 | 1073741824 | weaken | |
31 | 2147483648 | spiralblast |
Mob może bronić się używając różnych sposobów:
2x | wartość | nazwa | uwagi |
---|---|---|---|
0 | 1 | parry | |
1 | 2 | dodge | |
2 | 4 | heal | |
3 | 8 | curelight | |
4 | 16 | cureserious | |
5 | 32 | curecritical | |
6 | 64 | dispelmagic | |
7 | 128 | dispelevil | |
8 | 256 | sanctuary | |
9 | 512 | fireshield | |
10 | 1024 | shockshield | |
11 | 2048 | shield | |
12 | 4096 | bless | |
13 | 8192 | stoneskin | |
14 | 16384 | teleport | |
15 | 32768 | monsum1 | |
16 | 65536 | monsum2 | |
17 | 131072 | monsum3 | |
18 | 262144 | monsum4 | |
19 | 524288 | disarm | |
20 | 1048576 | iceshield | |
21 | 2097152 | grip | |
22 | 4194304 | acidmist | |
23 | 8388608 | venomshield | |
24 | 16777216 | shield_block | |
25 | 33554432 | pain_reflection | |
26 | 67108864 | spell_thief | |
27 | 134217728 | weapon_thief |