Lista imprez Wydziału Fizyki, IPJ oraz IEA na VI Festiwalu Nauki
miejsca: SDD, SSD, AULA, sala 233, sala 34, sala 84, Sala Seminaryjna
IPJ, parter, klatka schodowa, I piętro, dziedziniec znajdują się przy ul.
Hożej 69
Uwaga: część wykładów odbywa się na Pasteura
7 (róg Banacha) w sali 17
Skróty: Wys - wystawa, P- pokaz, W- wykład, D - doświadczenia z aktywnym
udziałem widzów, K - konkurs, L - lekcja festiwalowa
Nasze propozycje:
Zwykłe i niezwykłe doświadczenia i pokazy
-
ZABAWKI I FIZYKA: Magdalena Staszel i Andrzej
Gołębiewski (Wys);
21 - 29 IX ,g. w weekendy: 10-14 oraz 15-18; w tygodniu 9-14 oraz 15-18;
miejsce: parter;
opis:
-
Jak wygląda kalejdoskop "od środka"?
-
Czy "pijący ptaszek" przeczy zasadzie zachowania energii?
-
Czy klepsydra może przesypywać się "pod górę"?
-
Jak można samemu zrobić tornado?
-
Jak wyglądają: Barometr Goethego i termometr Galileusza?
-
Czy torba jabłek może zastąpić akumulator w samochodzie?
Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź odwiedzając naszą wystawę "Zabawki
i fizyka".
-
FIZYKA DLA WSZYSTKICH: Andrzej Gołębiewski
(P);
21, 28 IX ,g. 10, 13 ; miejsce: SDD;
opis:
Na imprezie w żartobliwej formie pokazanych zostanie wiele fascynujących, choć czasem bardzo prostych doświadczeń.
Gwarantujemy znakomitą zabawę wszystkim od lat 7 do 107!
Szczególnie polecamy ją tym, którzy fizyki jeszcze nie znają lub się jej boją.
-
FIZYKA NA ŚWIEŻYM POWIETRZU: Pracownicy
i studenci Wydziału Fizyki (P);
21, 28, 29 IX ,g. 10-15; miejsce: dziedziniec;
opis:
Jeśli dopisze pogoda, na Dziedzińcu (Hoża 69) zaprosimy Państwa, a
szczególnie młodszych Gości, do wspólnych zabaw związanych z Fizyką: Rakiety
napędzane wodą, rezonans tajemniczych wahadeł, rozbijanie jądra atomu,
dziwny bilard... Wciąż dołączamy nowe pomysły!
-
O TAJEMNICACH BARWNIKÓW I TĘCZY, CZYLI PROSTOWANIE
I GIĘCIE ŚWIATŁA ALBO O TYM JAK ZBUDOWAĆ LASER I ŚWIATŁOWÓD: Studenci
fizyki optycznej: Dorota Kopeć, Łukasz Kornaszewski, Bartek Białkowski
(D);
21, 28, 29 IX ,g. 10-15; miejsce: I piętro;
opis:
Jeśli chcesz dowiedzieć się jak działa laser i światłowód, jak powstaje
tęcza i przekonać się, że światło to więcej niż to co widać gołym okiem
to przyjdź koniecznie na nasze pokazy.
-
REGULARNOŚĆ I CHAOS – ZWYKŁE I NIEZWYKŁE DOŚWIADCZENIA
Z WAHADŁAMI: Michał Nawrocki (W);
29 IX ,g. 11-12:30; miejsce: SDD;
opis:
Czy wiecie, że drgania to jedna z najczęściej spotykanych form ruchu?
Spotykamy je wszędzie – w mechanice i akustyce, elektryczności i optyce,
fizyce atomowej i jądrowej. Zbadamy wspólnie rożne ich postacie, obserwując
zwykłe i niezwykłe wahadła. Zastanowimy się nad prawami, które rządzą ich
ruchem. Zobaczymy, że wahadło, ten symbol regularności i porządku, może
czasem zachowywać się dziwnie – nie potrafimy przewidzieć jego ruchu! Oglądamy
CHAOS!
-
WAHADŁO FOCAULTA: Renata Purgał (P) ;
21, 28 IX ,g. 10-14; miejsce: klatka schodowa;
opis:
Tu zobaczysz na własne oczy, że Ziemia się kręci !
Fascynujące teorie i zdumiewające hipotezy
-
CZY MOŻNA PRZEJŚĆ PRZEZ ŚCIANĘ?: Anna Okopińska
i Marek Pawłowski (W);
25 IX ,g. 17, 18, 19; miejsce: Sala Seminaryjna IPJ;
opis:
Piłka, uderzając w mur, odbija się. W fizyce mikroświata bywa inaczej:
nie można wykluczyć, że piłka przeniknie przez mur. Dowiesz się o tym podczas
krótkiej prelekcji, a zjawisko to będziesz miał okazję przedstawić na ekranie
komputera.
-
DLACZEGO WE WSZECHŚWIECIE JEST
RACZEJ COŚ NIŻ NIC?: Krzysztof Jan Turzyński (W);
29 IX ,g. 12.; miejsce: AULA;
opis:
Obserwacje astronomiczne pozwalają przypuszczać, że w całym wszechświecie
jest więcej materii niż antymaterii. Chciałbym spróbować odpowiedzieć na
następujące pytania:
-
Skąd o tym wiemy?
-
Czy uznane teorie fizyczne dają zadowalające wyjaśnienie tego faktu? (odp.
NIE!)
-
Co to są Teorie Wielkiej Unifikacji i w jaki sposób ich przewidywania pomagają
wyjaśnić takie zagadki natury jak:
-
istnienie różnych typów oddziaływań,
-
masę neutrin,
-
mechanizm bariogenezy czyli "nadprodukcji materii"?
-
KWANTOWA TELEPORTACJA: Jakub Zieliński (W);
29 IX ,g. 13; miejsce: SDD;
opis:
W trakcie wykładu zostanie omówione tajemnicze zjawisko kwantowego
splatania i jedno z jego zastosowań - "teleportacja"
-
NIELINIOWE CZYLI CIEKAWE: Adam Doliwa i Paweł
Klimczewski (W);
28 IX ,g. 12:30-13; miejsce: AULA;
opis:
Badając problemy nieliniowe spotykamy się z nowymi i niespotykanymi wcześniej zjawiskami, takimi jak solitony, chaos i fraktale. Postaramy się pokazać na czym polega istota "nieliniowości" i jakie dodatkowe efekty wprowadza ona do liniowego opisu zjawisk. Wykład będzie ilustrowany eksperymentami komputerowymi.
-
OD FRAKTALI, POPRZEZ WRZENIE WODY, DO KWARKÓW
I SKWARKÓW: Jacek Jasiak (W);
28 IX ,g. 13:15; miejsce: AULA;
opis:
Wykład będzie poświęcony głownie próbie wyjaśnienia dlaczego fizycy
cząstek elementarnych nie lubią nieskończoności, jak się jej pozbywają,
oraz dlaczego lubią symetrię.
-
WIĘCEJ NIŻ CZTERY, CZYLI MAGICZNY ŚWIAT DODATKOWYCH
WYMIARÓW: Radosław Matyszkiewicz (W);
21 IX ,g. 13; miejsce: AULA;
opis:
Podczas wykładu zapoznam słuchaczy z modną w ostatnich latach fizyką
dodatkowych wymiarów. Opowiem jak można ""wyobrazić"" sobie wielowymiarowy
świat oraz w jaki sposób fizycy starają się go zobaczyć w eksperymentach.
Serdecznie zapraszam wszystkich, dla których cztery wymiary to stanowczo
za mało!
-
WSZECHŚWIAT PRZED WIELKIM WYBUCHEM: Krzysztof
A. Meissner (W);
29 IX ,g. 14:15;miejsce: SDD;
opis:
Obserwacje rozszerzania się Wszechświata i teoretyczne rozważania w
ramach ogólnej teorii względności (teorii grawitacji) Einsteina doprowadziły
kilkadziesiąt lat temu do idei Wielkiego Wybuchu jako początkowej osobliwości
rozpoczynającej historię Wszechświata. Teoria grawitacji Einsteina, choć
należy do najbardziej ogólnych teorii w fizyce, ma jednak ograniczony zakres
stosowalności i wnioskowanie o istnieniu początku jest ekstrapolacją wykraczającą
poza ten zakres. W teorii ogólniejszej, teorii strun, możliwe są prawdopodobnie
inne scenariusze unikające początkowej osobliwości - celem wykładu jest
przedstawienie, jak w ramach jednego z tych scenariuszy, Wszechświat mógł
wcześniej wyglądać.
-
ZAGADKI KWANTOWEJ PRÓŻNI: Piotr Rączka (W);
21 IX ,g. 11; miejsce: AULA;
opis:
Zgodnie z teorią kwantową próżnia nie jest pusta - wypełniają ją fluktuacje
pola. Wpływ tych fluktuacji jest mierzalny, np. w postaci tzw. efektu Casimira,
czyli sił przyciągania między znajdującymi się bardzo blisko siebie metalowymi
płytami. Efekty tego typu nabrały dużego znaczenia wobec rozwoju nanotechnologii.
Co więcej, mogą też mieć znaczenie w kosmologii i astrofizyce.
-
ŻYCIE NA ZIEMI I NA MARSIE: Aleksy Bartnik (W);
28 IX ,g. 14; miejsce: AULA;
opis:
Coraz więcej jest dowodów, że na Marsie była (jest?) woda, a więc może
i życie. Przedstawię mój scenariusz historii życia na Ziemi i Marsie, z
których wynika, że na Marsie życie było i zapewne jest, i to podobne do
naszego.
Promieniowanie i cząstki elementarne
-
AWARIE W ENERGETYCE, NIE TYLKO JĄDROWEJ: Andrzej
Strupczewski (W);
23 IX ,g. 14; miejsce: AULA; Pierwszeństwo dla osób z zaproszeniami.
opis:
Produkcja energii elektrycznej, niezbędnej współczesnemu człowiekowi,
niesie ze sobą rozmaite zagrożenia. Wydobycie węgla, przetwórstwo ropy
czy czerpanie energii z jąder ciężkich atomów wiąże się z ryzykiem awarii.
Z prelekcji dowiesz się o wielkości tego ryzyka i poznasz zagrożenia, na
które naraża się człowiek pozyskując energię z różnych źródeł.
-
CZARNOBYL DZISIAJ: Marek Rabiński (W) ;
25 IX ,g. 17; miejsce: AULA;
opis:
Co dziś dzieje się w miejscu największej katastrofy jądrowej i w jego
otoczeniu? Prelekcja i pokaz zdjęć.
-
CZARNOBYL, WOJNA JĄDROWA I PROMIENIOWANIE
W XXI WIEKU: Zbigniew Jaworowski (W);
26 IX ,g. 17; miejsce: SDD;
opis:
Czy należy bać się promieniowania? Co grozi ludzkości w przypadku
wojny jądrowej? W odpowiedziach na te i podobne pytania pomagają rezultaty
badań międzynarodowych zespołów naukowych.
-
ELEKTROWNIE JĄDROWE – CZY OPŁACA SIĘ JE BUDOWAĆ?:
Andrzej Strupczewski (W);
23 IX ,g. 15; miejsce: AULA;
opis:
Jakie są finansowe a jakie zdrowotne koszty wytwarzania energii sposobami
konwencjonalnymi, czyli przez spalanie węgla lub ropy? Jakie, w porównaniu
z nimi, są koszty energii uzyskiwanej z rozszczepienia jąder uranu?
-
PROMIENIOWANIE NATURALNE ŻYWNOŚCI
CZYLI CO W MORELI WYSYŁA KWANTY GAMMA: Marcin Smolarkiewicz (D);
21, 28 IX ,g. 10, 12; miejsce: sala 34;
opis:
Pokażemy, że znane wszystkim produkty żywnościowe jak np.: zarodki
pszenicy czy morele wysyłają naturalne promieniowanie jonizujące. Pod względem
swej natury fizycznej nie różnią się one od promieniowania występującego
w reaktorze atomowym! Dodajmy jeszcze - do pokazu weźmiemy produkty nie
skażone promieniotwórczo. Jak to więc możliwe? - źródłem tego promieniowania
jest 40 K - naturalny, promieniotwórczy izotop potasu (K), jednego
z pierwiastków życia. Dowiemy się o nim więcej, a także porozmawiamy o
samym potasie i jego "krewnym" - sodzie (Na). Poznamy ich rolę w życiu
komórki. Nieskażona i zdrowa żywność też promieniuje i ... Na zdrowie.
-
ŚLADAMI MARII CURIE - ODKRYCIE NOWEJ PROMIENIOTWÓRCZOŚCI:
Marek
Pfutzner (W) ;21 IX ,g. 10; miejsce: AULA;
opis:
Nowoczesne akceleratory ciężkich jonów, wraz z zaawansowaną techniką
pomiarową, pozwalają wytwarzać i badać nowe, nieznane dotąd jądra atomowe.
Ciekawym przykładem współczesnych badań jest najnowsze osiągnięcie w tej
dziedzinie - obserwacja nowego rodzaju promieniotwórczości. Odkrycie to
zostało dokonane w laboratorium w Darmstadt (Niemcy) przez międzynarodowy
zespół, w którym wiodącą rolę odegrali fizycy z Uniwersytetu Warszawskiego.
Na początek, omówię istotę i najważniejsze cechy zjawisk promieniotwórczości,
czyli spontanicznych przemian nietrwałych jąder atomowych. Następnie opowiem
na czym polega nowo odkryta przemiana jądrowa i jak udało nam się ją zaobserwować.
-
W PRZYPADKU AWARII.... JAK EFEKTYWNIE ZARZĄDZAĆ
SYTUACJĄ KRYZYSOWĄ SPOWODOWANĄ UWOLNIENIEM NIEBEZPIECZNYCH SUBSTANCJI?:
Sławomir
Potempski (W);
28 IX ,g. 10, 12; miejsce: Sala Seminaryjna IPJ;
opis:
Awarie, a nawet katastrofy, niestety zdarzają się. Ważne jest, by w
takich przypadkach szybko podejmować właściwe działania. Przedstawiony
zostanie nowoczesny skomputeryzowany system wspomagania decyzji po wypadku
chemicznym lub jądrowym.
-
KOSMOS A CZĄSTKI: Teresa Tymieniecka (W);
21 IX ,g. 15; miejsce: AULA;
opis:
Wykład jest poświęcony promieniom kosmicznym istniejącym we wszechświecie
i docierającym do Ziemi. Są one obserwowane jako zorza polarna, czasem
jako świecący przelatujący punkt. Te o najwyższych energiach wchodząc do
atmosfery tworzą chmarę cząstek zwaną wielkimi pękami atmosferycznymi.
Na wykładzie omówimy z czego składają się promienie kosmiczne, jak powstają
wysokie energie, jak je mierzymy na Ziemi i komu promienie kosmiczne najbardziej
dokuczają.
-
AKCELERACJA I AKCELERATORY: zespół pracowników
Zakładu Reakcji Jądrowych IPJ (P);
27 IX g. 15-17 co 30 min., 28 IX ,g. 10-13 oraz 15-17 co 30 min; miejsce:
hala atomowa;
opis:
Spotkanie zorganizowane przy akceleratorze elektrostatycznym Lech,
poświęcone zagadnieniu przyspieszania cząstek. Pokazany zostanie akcelerator,
którego zasadniczą częścią jest 7-metrowej wysokości maszyna elektrostatyczna
wytwarzająca silne pole elektryczne. Strumień cząstek rozpędzonych w tym
polu stosowany jest do badań rozmaitych substancji, np. stali, półprzewodników,
kryształów, starożytnych monet lub kamieni nerkowych. Dowiesz się, na czym
polega ta metoda badań i zobaczysz stosowaną aparaturę.
-
JAK FIZYCY ZAGLĄDAJĄ DO WNĘTRZA NUKLEONU?: Ewa
Rondio (W);
28, 29 IX ,g. 11; miejsce: AULA;
opis:
Mikroskopy pozwalają ujrzeć wnętrze bakterii, a nawet zobaczyć wirusy.
Fizycy „oglądają” jeszcze mniejsze obiekty: nukleony, czyli cząstki tworzące
jądra atomów. Dowiesz się, jak wygląda wnętrze nukleonu i jak pracują urządzenia
do badania tak małych składników materii.
-
JAK ODKRYĆ NOWĄ CZĄSTKĘ ELEMENTARNĄ?: Grzegorz
Wrochna (W);
28, 29 IX ,g. 10; miejsce: AULA;
opis:
Niedługo w ośrodku CERN pod Genewą ruszy Wielki Zderzacz Hadronów,
narzędzie, które posłuży fizykom w dalszych poszukiwaniach coraz to mniejszych
składników materii. Dowiesz się jak będzie działał ten akcelerator i co
chcemy zbadać przy jego pomocy.
-
WIELKIE EKSPERYMENTY TERMOJĄDROWE –
NA TROPIE NOWYCH ŹRÓDEŁ ENERGII: Marek Rabiński (W);
28 IX ,g. 15, 16, 17; miejsce: Sala Seminaryjna IPJ;
opis:
Potężnym źródłem energii służącym potrzebom człowieka mogą stać się
reakcje termojądrowe, podobne do tych, które zachodzą we wnętrzu Słońca.
Fizycy nie ustają w wysiłkach by opanować sterowanie tymi procesami. O
nowych osiągnięciach na tym polu dowiesz się z prelekcji ilustrowanej filmami
Fizycy o Ziemi i klimacie
-
DLACZEGO CHMURY WYGLĄDAJĄ TAK JAK WYGLĄDAJĄ-
FIZYKA RÓŻNYCH RODZAJÓW CHMUR: Krzysztof Haman (W);
28 IX ,g. 13.15; miejsce: Pasteura 7 s. 17;
opis:
Gdy spojrzymy w niebo widzimy różne rodzaje chmur. Ludzie już dawno
je sklasyfikowali ze względu na ich wygląd i wysokość na jakiej występują.
Słuchacze zostaną zapoznani z tą klasyfikacją. Przy okazji dowiedzą się
dlaczego różne rodzaje chmur mają różny wygląd i właściwości, jakimi przyczynami
fizycznymi jest to spowodowane.
-
JAK POWSTAJĄ GÓRY MORZA I KONTYNENTY?: Lech
Krysiński i Adam Amborski (W);
29 IX ,g. 12; miejsce: Pasteura 7 s. 17;
opis:
Wykład jak powstają góry, morza i kontynenty?” będzie zawierał:
-
Opis budowy wnętrza Ziemi (jądro, płaszcz; Klasyfikacja typów skorupy;
Znaczenie litosfery i astenosfery w procesach geotektonicznych: Własności
fizyczne materiałów...);
-
Klasyfikacja procesów geotektonicznych (ryfting, spreading, subdukcja,
orogeneza, aktywność plam gorąca, aktywność głębokich rozłamów litosfery)
z zarysem tego co wiadomo o ich fizyce;
-
Szkic regionalizacji teletektonicznej Polski.
-
JAK ZAJRZEĆ DO WNĘTRZA ZIEMI?: Monika Wilde-Piórko,
Aleksandra Grymin, Elżbieta Zalewska (W);
29 IX ,g. 13.30; miejsce: Pasteura 7 s. 17;
opis:
Wykład dotyczyć będzie prezentacji największych na świecie aktywnych
eksperymentów sejsmicznych POLONAISE’97 i CELEBRATION 2000 wykonanych na
obszarze Europy Centralnej. Wstęp obejmie krótki opis rodzajów fal sejsmicznych
i sposobów ich rozchodzenia się we wnętrzu Ziemi. Następnie zostanie przedstawiony
przebieg prac związanych z planowaniem i wykonaniem eksperymentów, zebrane
dane, metody ich interpretacji i uzyskane wyniki.
-
KLIMATEM RZĄDZI SŁOŃCE, NIE CZŁOWIEK: Zbigniew
Jaworowski (W);
27 IX ,g. 17; miejsce: SDD;
opis:
Czy grozi nam ocieplenie z powodu dziury ozonowej, czy kolejna epoka
lodowcowa?
-
PRZEWIDYWANIE POGODY I KLIMATU - JAK
TO SIĘ ROBI OBECNIE I JAKIE SĄ PERSPEKTYWY NA PRZYSZŁOŚĆ: Krzysztof
Haman (W);
28 IX ,g. 11.15; miejsce: Pasteura 7 s. 17;
opis:
Z prognozami pogody spotykamy się na co dzień. Prognozy zmian klimatycznych
widnieją często na pierwszych stronach gazet. Czy jest to wróżenie z fusów,
czy u podstaw tych prognoz stoi rzetelna nauka? W trakcie wykładu słuchacze
zostaną zapoznani z niezwykłą historią nowoczesnych prognoz pogody i klimatu.
Dowiedzą się w jakim stopniu można wierzyć prognozom i czego będzie się
można po nich spodziewać w najbliższej przyszłości.
-
TURBULENCJA -WSTYDLIWA STRONA FIZYKI. DLACZEGO
TAK ŹLE ROZUMIEMY RUCH PŁYNÓW: Szymon Malinowski (W);
28 IX ,g. 12.15; miejsce: Pasteura 7 s. 17;
opis:
Na początku zapoznamy słuchaczy z fenomenem turbulencji. Zaprezentujemy
kilka prostych przykładów z codziennego życia, w których turbulencja odgrywa
zasadniczą rolę. Opowiemy o przyczynach powstawania turbulencji w przepływach
i znaczeniu turbulencji w hydrodynamice, aerodynamice, meteorologii lotnictwie,
oceanologii, żegludze, astronomii a nawet medycynie ekologii, hydraulice,
klimatyzacji itp. Na przykładzie turbulencji atmosferycznej spróbujemy
wspólnie zrozumieć dlaczego sukcesy fizyki w opisie tego powszechnego zjawiska
są umiarkowane.
-
ZJAWISKA OPTYCZNE W ATMOSFERZE: Krzysztof
Rejmer (W);
29 IX ,g. 15; miejsce: SDD;
opis:
Załamanie, rozszczepienie oraz dyfrakcja światła słonecznego wywołane
przez kropelki wody i kryształki lodu znajdujące się w atmosferze są przyczyną
występowania efektownych zjawisk optycznych, których obserwacja nie wymaga
posługiwania się żadnymi przyrządami. Niektóre z tych zjawisk, takie jak
tęcza czy małe halo są powszechne i obserwujemy je wiele razy w roku. Skomplikowane,
złożone formy halo pojawiają się niezwykle rzadko, zachowały się pojedyncze
relacje (opisy, rysunki lub fotografie) z ich obserwacji. Omówione zostaną
także takie zjawiska optyczne jak fata morgana i zielony promień Juliusza
Verne. Zostanie wyjaśnione dlaczego niebo jest błękitne i jak żeglowali
Wikingowie.
Fizyka w Biologii i Medycynie
-
ELEKTRON, POZYTON I MEDYCYNA: Zygmunt Szefliński (W);
28 IX ,g. 15; miejsce: AULA;
opis:
W wykładzie przedstawię oddziaływania z materią takich obiektów fizyki
subatomowej jak foton, elektron i pozyton. Niektóre z tych oddziaływań zademonstruję
na wykładzie. Omówię, jakie znaczenie mają takie oddziaływania dla medycyny
i przedstawię problem technik obrazowania w diagnostyce medycznej oraz
niektóre zagadnienia terapii z użyciem promieniowania gamma i beta.
-
NEUROCHIRURGIA BEZ SKALPELA:Anna Wysocka (W);
21 IX ,g. 10, 12; miejsce: Sala Seminaryjna IPJ;
opis:
By usunąć nowotwór mózgu chirurg może zastosować skalpel, może także
posłużyć się dostatecznie intensywnym i odpowiednio uformowanym strumieniem
fotonów, czyli kwantów promieniowania elektromagnetycznego. Z prelekcji
dowiesz się dokładniej jakie są zalety takiej metody leczenia raka.
-
SYGNAŁY ELEKTRYCZNE W NASZYM CIELE: Pracownia
Fizyki Medycznej (P) ;
21, 28, 29 IX ,g. 10-15.; miejsce: sala 233;
opis:
Jak zapisać czynność elektryczną serca (elektrokardiogram, EKG) i mózgu
(elektroencefalogram, EEG)? Czy z EEG można odczytać myśli? Czemu służy
analiza tych sygnałów? Co to w ogóle jest analiza sygnałów? Jak analiza
sygnałów pomaga podsłuchać rozmowę w tłumie? Odpowiedzi na te pytania będziemy
szukać wspólnie z pomocą współczesnej aparatury i komputerów.
-
WKŁAD FIZYKI I FIZYKÓW W POZNAWANIU I WYJAŚNIANIU
FIZYCZNYCH PODSTAW ZJAWISKA BIOLOGICZNYCH: Borys Kierdaszuk (W);
21 IX ,g. 12; miejsce: AULA ;
opis:
Historia poznawania i wyjaśniania zjawisk biologicznych uświadamia
nam, że fizyka i fizycy odgrywają w niej coraz większą rolę, a dynamiczny
rozwój biologii w drugiej połowie ubiegłego stulecia zawdzięczamy w znacznym
stopniu fizykom. Intensywny rozwój kontaktów między fizyką i biologią nastąpił
z chwilą wejścia zarówno fizyki jak i biologii w świat struktur cząsteczkowych.
Szczególnie stymulujący wpływ na zainteresowanie fizyków problematyką zjawiska
życia wywarła książka jednego z twórców mechaniki kwantowej, Erwina Schrodingera
pt. Co to jest życie – fizyczne podstawy życia komórki.
Aby głębiej wyjaśnić funkcjonowanie żywej komórki, nie wystarcza określenie
ilości i struktury jej poszczególnych składników. Konieczne jest zastosowanie
uniwersalnych praw fizyki do wyjaśnienia mechanizmu działania badanych
obiektów (cząsteczek) i zjawisk na bazie oddziaływań międzycząsteczkowych.
Postęp tych badań w decydujący sposób zależy od rozwoju współpracy interdyscyplinarnej,
przyczynia się do rozwoju (bio)fizyki (bio)technologii i diagnostyki (bio)medycznej.
Katedra Biofizyki, utworzona 35 lat temu przez prof. Davida Shugara i współpracowników
na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego jest owocem takiej współpracy.
Fizyka wywiera ogromny wpływ na rozwój biologii i medycyny, które ze
swej strony dziedziny te oddziałują także stymulująco na fizykę cząsteczek.
Pomimo ogromnego postępu badań wiele problemów biologicznych czeka na rozwiązanie,
które wydają się zależeć od rozwoju fizyki.
Fizyka i komputery
-
FIZYKA W SIECI: Robert Budzyński (D);
21, 28, 29 IX ,g. 10-15; miejsce: sala 84;
opis:
Choć obecnie mało kto o tym pamięta, WWW powstała pierwotnie na potrzeby
fizyków, w celu ułatwienia wymiany informacji w ramach grup eksperymentalnych
o dużej liczbie uczestników rozproszonych po odległych zakątkach świata.
Również i dzisiaj sieć WWW służy fizykom, chociażby do rozpowszechniania
nowych wyników naukowych poprzez serwisy umożliwiające błyskawiczną publikację
prac przed ich ukazaniem się w czasopismach drukowanych. Odbędziemy wirtualną
wycieczkę po największych światowych laboratoriach, w których tworzona
jest fizyka XXI wieku, poszukamy również serwisów popularno-naukowych będących
cennym źródłem informacji dla zainteresowanych najświeższymi postępami
nauki.
-
INTERNET I CYFROWA REWOLUCJA: Piotr Durka (W);
21 IX ,g. 14; miejsce: AULA;
opis:
-
Czym się różni płyta CD od winylowej?
-
Jak zamienić Poezję na zera i jedynki?
-
Co to jest algorytm, kod źródłowy i program wykonywalny?
-
Czym się naprawdę różni GNU/Linux od MS Windows?
Na wykładzie poruszymy wybrane zagadnienia, szerzej omówione w książce
"Komputer. Internet. Cyfrowa rewolucja", PWN 2000 (dostępnej również W
Internecie pod adresem http://brain.fuw.edu.pl/~durka/KIC).
-
PORTAL EDUKACYJNY WYDZIAŁU FIZYKI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO
W DZIAŁANIU: Ryszard Kutner (W);
21 IX ,g. 15; miejsce: SDD;
opis:
Portal Edukacyjny Wydziału Fizyki (http://front.fuw.edu.pl/studia/)
jest podstroną Wydziałowej Strony Internetowej na której zamieściliśmy
dynamiczne ilustracje (filmy, symulacje animacje) oraz wybrane wykłady
i artykuły wskazujące na najbardziej istotne kierunki aktywności popularyzatorskiej,
edukacyjnej i naukowej Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Wchodząc
na ten portal możecie Państwo obejrzeć akrobacje lotnicze, zwiedzić
fabrykę mikroprocesorów, być świadkiem akcji laserowej niebieskiego lasera,
przeczytać o kropkach i drutach kwantowych a także o kondensacji Bosego-Einsteina,
obejrzeć wahadło chaotyczne, symulacje komputerową drugiej zasady termodynamiki
i wiele, wiele innych ciekawych zjawisk dotyczących otaczającego nas świata
i nas samych. A zatem, do zobaczenia na Festiwalu Nauki.
Konkursy
-
DELTA PRZEDSTAWIA: CZY UMIECIE SIĘ DZIWIĆ?: Piotr
Zalewski (D) ;
21, 28 IX ,g. 10-15; miejsce: SSD; Pierwszeństwo dla osób z zaproszeniami,
część zaproszeń można dostać na miejscu.
opis:
,,Czy umiecie się dziwić?'' to tytuł książeczek, które powstały na
podstawie ,,Małej Delty'' - działu dla najmłodszych w Delcie. Książeczki
są dawno wyczerpane, ale nie zdolność do dziwienia się wśród najmłodszych!
W trakcie zajęć dzieci, podzielone na dwuosobowe zespoły, będą przeprowadzać
proste, ale zaskakujące doświadczenia uzupełnione pokazami. Przewidziane
są drobne upominki za aktywny udział i nagrody za konkursy.
-
WIELKI KONKURS ZADAŃ Z FIZYKI: Jerzy Brojan
(K) ;
29 IX ,g. 11:30; miejsce: SSD;
opis:
Wielki Konkurs Zadań z Fizyki! Zapraszamy do udziału młodzież z gimnazjów,
liceów, uniwersytetów, politechnik, miejsc lekkiej i ciężkiej pracy, odpowiedzialnych
stanowisk życia publicznego i domów spokojnej starości! Zapewniamy:
-
dobrą zabawę,
-
atrakcyjne nagrody,
-
ciekawe zadania, odległe od rutyny szkolnej o lata świetlne - i nie wymagające
zawansowanej wiedzy
Lekcje festiwalowe
-
AKCELERACJA I AKCELERATORY : zespół pracowników
Zakładu Reakcji Jądrowych IPJ (L);
27 IX ,g. 10-13; miejsce: hala atomowa;
opis:
Lekcja przy akceleratorze elektrostatycznym Lech, poświęcona zagadnieniu
przyspieszania cząstek. Pokazany zostanie akcelerator, którego zasadniczą
częścią jest 7-metrowej wysokości maszyna elektrostatyczna wytwarzająca
silne pole elektryczne. Strumień cząstek rozpędzonych w tym polu stosowany
jest do badań rozmaitych substancji, np. stali, półprzewodników, kryształów,
starożytnych monet lub kamieni nerkowych.
-
BLASKI I CIENIE NAGRODY NOBLA: Eryk Infeld (W)
;
28 IX ,g. 9; miejsce: AULA;
opis:
Poznasz historię nagrody i przykłady zmagań różnych grup o to wyróżnienie.
-
CZY MOŻNA PRZEJŚĆ PRZEZ ŚCIANĘ?: Anna Okopińska
i Marek Pawłowski (L) ;
26 IX ,g. 9, 10, 12, 13; miejsce: Sala Seminaryjna IPJ; Pierwszeństwo
dla osób z zaproszeniami
opis:
Piłka, uderzając w mur, odbija się. W fizyce mikroświata bywa inaczej:
nie można wykluczyć, że piłka przeniknie przez mur. Dowiesz się o tym podczas
krótkiej prelekcji, a zjawisko to będziesz miał okazję przedstawić na ekranie
komputera.
-
FIZYKA DLA WSZYSTKICH:Andrzej Gołębiewski
(P) ;
24, 25 IX ,g. 10; miejsce: SDD;
opis:
Na imprezie w żartobliwej formie pokazanych zostanie wiele fascynujących, choć czasem bardzo prostych doświadczeń.
Gwarantujemy znakomitą zabawę wszystkim od lat 7 do 107!
Szczególnie polecamy ją tym, którzy fizyki jeszcze nie znają lub się jej boją.
-
INTERNET I CYFROWA REWOLUCJA: Piotr Durka (W)
;
23 IX ,g. 14; miejsce: SDD;
opis:
-
Czym się różni płyta CD od winylowej?
-
Jak zamienić Poezję na zera i jedynki?
-
Co to jest algorytm, kod źródłowy i program wykonywalny?
-
Czym się naprawdę różni GNU/Linux od MS Windows?
Na wykładzie poruszymy wybrane zagadnienia, szerzej omówione w książce
"Komputer. Internet. Cyfrowa rewolucja", PWN 2000 (dostępnej również W
Internecie pod adresem http://brain.fuw.edu.pl/~durka/KIC).
-
ŚWIAT Z PERSPEKTYWY ŻÓŁWIA (KOMPUTEROWEGO):
Jacek
Jasiak (W);
26 IX ,g. 10; miejsce: SDD;
opis:
Pokażemy jak wiele ciekawych i (na pierwszy rzut oka) skomplikowanych
zjawisk można wyjaśnić korzystając z pomocy żółwia - komputerowego zwierzątka
występującego w języku programowania Logo. Żółw pomoże nam miedzy innymi
narysować skorupę ślimaka i płatek śniegu, śledzić wahania cen akcji na
giełdzie, zrozumieć zasady dynamiki Newtona i przewidzieć ruch satelitów
bez stosowania skomplikowanej wyższej matematyki.
-
ZRÓB TO SAM - FIZYKA CZĄSTEK: Piotr Zalewski (L)
;
23, 24, 25, 26, 27 IX ,g. godz. 9.00 - 11.30 i 12.30 - 15.00; miejsce:
w pon. Sala Seminaryjna IPJ + sala 84 + sala 119 ; w kolejne
dni Nowa Aula + sala 84 + sala 119 ; Pierwszeństwo dla osób z
zaproszeniami
opis:
Pokrótce zostaną omówione podstawy fizyki cząstek elementarnych. Następnie,
podzieleni na dwuosobowe zespoły uczniowie, posługując się graficznym programem
komputerowym, przeanalizują pewna liczbę rzeczywistych przypadków zderzeń,
zarejestrowanych przez detektor DELPHI (z ośrodka CERN), jeden z najbardziej
zaawansowanych instrumentów współczesnej fizyki. Zapoznanie się z wybranymi
zderzeniami, w których rodzą się cząstki elementarne, przybliży uczniom
zagadnienia dzisiejszej fizyki. Dla najlepszych przewidziane są symboliczne
nagrody.
powrót