08.07 2025 |
„Pracownia fizyczna dla szkoły podstawowej” | |
---|---|---|
prowadzący: | Anita Gardias, Bruno Camargo, Krystian Jabłonowski, Alexander Krupiński-Ptaszek | |
czas: | 09.30-12.00 | |
miejsce: | Pracownia Technik Pomiarowych, Pasteura 5, Budynek B, I piętro, B1.32 |
Streszczenie
Podczas zajęć na pracowni będzie można wykonać jedno z czterech ćwiczeń specjalnie przygotowanych dla słuchaczy naszej Szkoły.
1. Gęstość
Celem doświadczenia jest wyznaczenie gęstości ciał stałych o dowolnych kształtach. Podczas doświadczenia poznamy różne metody bezpośredniego pomiaru masy i objętości ciał.
Celem doświadczenia jest doświadczalne sprawdzenie II zasady dynamiki Newtona. W pierwszej części sprawdzimy czy rzeczywiście w ruchu jednostajnie przyspieszonym, przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do działającej siły, natomiast w drugiej, że jest wprost proporcjonalne do odwrotności masy.
3. Równia
Podczas ćwiczenia wyznaczymy doświadczalne wartości przyspieszenia dla walców, pełnego i wydrążonego, toczących się po równi pochyłej. Wartość przyspieszenia pozwala wyznaczyć moment bezwładności toczącego się obiektu. Wyznaczony moment bezwładności można też wyznaczyć teoretycznie. Celem ćwiczenia jest porównanie doświadczalnego i teoretycznego momentu bezwładności walca wydrążonego i pełnego.
Uczniowie zapoznają się z właściwościami soczewek poprzez obserwację odległości otrzymywania ostrego obrazu w zależności od położenia przedmiotu od soczewki. Wyznaczą ogniskową soczewki skupiającej w oparciu o wzór soczewkowy, przez pomiar powiększenia oraz metoda Bessela, a następnie wyznaczą ogniskową układu dwóch soczewek. Otrzymane wartości porównają z wartościami oczekiwanymi.