Na podstawie § 3 ust. 2 litera h Regulaminu Studiów na Uniwersytecie Warszawskim, stanowiącego załącznik do uchwały nr 142 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 18 października 2006 r. w      sprawie uchwalenia Regulaminu Studiów na Uniwersytecie Warszawskim Rada Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu studenckiego Wydziału      Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego uchwala, co następuje:
§ 1.
      Ustala się zasady i procedury kontroli jakości procesu dydaktycznego na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
      Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2008 roku.
      
      Załącznik do Uchwały nr 34D Rady Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 16 czerwca 2008 r. w sprawie zasad i procedur kontroli jakości procesu dydaktycznego
Zasady i procedury kontroli jakości procesu dydaktycznego
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
      Zasady i procedury kontroli jakości procesu dydaktycznego na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, zwanym dalej "Wydziałem", obejmują w szczególności projektowanie dydaktyki, realizację      programów nauczania, ocenianie studentów i doktorantów oraz wdrażanie wniosków w tym zakresie.
§ 2.
      1. Celem zasad i procedur kontroli jakości procesu dydaktycznego jest zapewnienie i doskonalenie jakości kształcenia.
      2. Realizacja celu, o którym mowa w ust. 1, następuje w szczególności poprzez:
        1) przegląd organizacji studiów i procesu kształcenia, w tym programów nauczania, planów studiów, obsady zajęć i treści sylabusów;
        2) okresową ocenę nauczycieli akademickich, której dokonuje się na podstawie odrębnych przepisów;
        3) prowadzenie wśród studentów i doktorantów badań ankietowych dotyczących prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz analizę wyników tych badań;
        4) hospitację zajęć dydaktycznych prowadzonych na Wydziale;
        5) ustalenie i przestrzeganie przejrzystego i spójnego systemu oceniania studentów i doktorantów.
§ 3.
      W procesie zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia uczestniczą:
        1) Dziekan i prodziekani Wydziału oraz kierownicy jednostek organizacyjnych Wydziału, organizując proces kształcenia;
        2) nauczyciele akademiccy, realizując program nauczania;
        3) pracownicy administracyjni, zapewniając obsługę procesu dydaktycznego;
        4) studenci i doktoranci, wpływając na poziom procesu dydaktycznego;
        5) Wydziałowy Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia.
§ 4.
- Zasady i procedury kontroli jakości procesu dydaktycznego podlegają okresowej weryfikacji pod kątem skuteczności realizacji celu, jakim jest zapewnienie i doskonalenie jakości procesu      dydaktycznego.
 - Weryfikacja zasad i procedur kontroli jakości procesu dydaktycznego odbywa się raz do roku, po zakończeniu roku akademickiego, lecz nie później niż do końca bieżącego roku kalendarzowego.
 - Weryfikacja zasad i procedur kontroli jakości procesu dydaktycznego powinna odbywać się z uwzględnieniem wyników ankiety przeprowadzonej wśród studentów i doktorantów, dotyczącej jakości      kształcenia w minionym roku akademickim. W szczególnych przypadkach Dziekan może odstąpić od spełnienia tego warunku.
 - Termin zakończenia weryfikacji zasad i procedur kontroli jakości procesu dydaktycznego ustala Prodziekan do Spraw Studenckich i podaje go do wiadomości Przewodniczącemu Wydziałowego Zespołu      Zapewnienia Jakości Kształcenia.
 - Zasady i procedury kontroli jakości procesu dydaktycznego są publikowane na stronie internetowej Wydziału.
 
§ 5.
        1. Weryfikację zasad i procedur kontroli jakości procesu dydaktycznego przeprowadza Prodziekan do Spraw Studenckich we współpracy z Wydziałowym Zespołem Zapewnienia Jakości Kształcenia.        Przewodniczący Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia przedstawia Prodziekanowi do Spraw Studenckich wnioski z przeprowadzonej weryfikacji w formie pisemnej.
        2. Członkowie Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia mają prawo do wyrażenia odrębnego zdania, które w formie pisemnej mogą przedstawić bezpośrednio Prodziekanowi do Spraw        Studenckich.
        3. W skład Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia wchodzą przedstawiciele samorządów studentów i doktorantów Wydziału.
        4. Przewodniczący Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia może zapraszać na posiedzenia osoby, których obecność uważa za wskazaną, a w szczególności studentów, doktorantów i        pracowników Wydziału, którzy nie wchodzą w skład Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia.
Rozdział 2
Projektowanie dydaktyki
§ 6.
      Program nauczania zachowuje właściwą kolejność przedmiotów.
§ 7.
      1. Co najmniej raz na cztery lata powinien odbyć się przegląd zgodności sylwetki absolwenta z programami nauczania zajęć kursowych i specjalistycznych.
      2. Wyniki przeglądu, o którym mowa w ust. 1, omawiane są na wspólnym posiedzeniu Komisji Rady Wydziału do Spraw Programów Studiów oraz Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia.
§ 8.
      Komisja Rady Wydziału do Spraw Programów Studiów wraz z Wydziałowym Zespołem Zapewnienia Jakości Kształcenia dokonuje co najmniej raz na cztery lata ewaluacji całego planu studiów na Wydziale z      uwzględnieniem:
- opinii absolwentów o efektach kształcenia z punktu widzenia potrzeb rynku pracy;
 - zgodności ze standardami nauczania określonymi w odrębnych przepisach;
 - protokołów pokontrolnych Państwowej Komisji Akredytacyjnej.
 
§ 9
      Obsady zajęć dydaktycznych dokonuje Dziekan w uzgodnieniu z dyrektorem lub kierownikiem odpowiedniej jednostki organizacyjnej Wydziału.
Rozdział 3
      Realizacja programów nauczania
§ 10.
      1. Za realizację programu nauczania odpowiedzialny jest wykładowca w przypadku wykładów, lub osoba wyznaczona w przypadku pracowni lub innego rodzaju zajęć dydaktycznych.
      2. Programy nauczania umieszczone są w Informatorze Studiów, dostępnym w postaci elektronicznej na odpowiedniej stronie internetowej oraz w katalogu USOS.
§ 11.
      Osoba prowadząca zajęcia dydaktyczne powinna w postaci drukowanej lub elektronicznej udostępniać studentom lub doktorantom materiały dydaktyczne, w szczególności wykaz literatury, zadania do      samodzielnej pracy, zadania z kolokwiów i egzaminów, testy. Do materiałów tych swobodny dostęp mają wszyscy studenci i doktoranci.
§ 12.
      1. Zajęcia dydaktyczne podlegają ocenie w formie ankiet przeprowadzonych po zakończeniu każdego cyklu dydaktycznego.
      2. W przygotowaniu ankiet dotyczących jakości kształcenia na Wydziale bierze udział od 2 do 3 przedstawicieli samorządów studentów i doktorantów Wydziału. Przedstawicieli tych wyznacza      Prodziekan do Spraw Studenckich spośród kandydatów przedstawionych przez samorządy studentów i doktorantów Wydziału.
      3. Nieobecność wyznaczonych przedstawicieli samorządów studentów lub doktorantów w pracach związanych ze sformułowaniem treści, wynikająca z zaniechania lub okoliczności losowych, nie jest      podstawą do unieważnienia przygotowanej ankiety.
      4. Projekt wydziałowej ankiety przyjmuje Wydziałowy Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia w drodze głosowania. Projekt ten podlega zatwierdzeniu przez Dziekana.
      5. Wszelkie wątpliwości i spory dotyczące ankiet rozstrzyga Dziekan.
§ 13.
      1. Analizy ankiet oraz sformułowania zaleceń hospitacyjnych dokonuje Prodziekan do Spraw Studenckich we współpracy z Wydziałowym Zespołem Zapewnienia Jakości Kształcenia.
      2. Zbiorcze wyniki ankiet udostępniane są wszystkim pracownikom Wydziału i publikowane na stronie internetowej Wydziału. Wyniki ankiet przechowuje się co najmniej przez 5 lat.
      3. Osoby uzyskujące bardzo słabe oceny w ankietach przez kolejne dwa lata zobowiązane są do złożenia wyjaśnień Prodziekanowi do Spraw Studenckich.
Rozdział 4
      Ocenianie studentów i doktorantów
§ 14.
- Przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych osoba odpowiedzialna za ich prowadzenie określa kryteria zaliczenia przedmiotu.
 - Kryteria, o których mowa w ust. 1, są dostępne w postaci drukowanej lub elektronicznej oraz w systemie USOS.
 
§ 15.
- Ocenie podlegają studenci i doktoranci zapisani na zajęcia dydaktyczne.
 - Studenci i doktoranci mają prawo:
 - wglądu do swoich egzaminacyjnych prac pisemnych;
 - do uzasadnienia oceny, jaką uzyskali z egzaminu.
 
§ 16.
      Przygotowane na Wydziale prace dyplomowe podlegają kontroli przez ogólnouniwersytecki system antyplagiatowy.
Rozdział 5
      Analiza jakości procesu dydaktycznego
§ 17.
      1. Po zakończeniu roku akademickiego Prodziekan do Spraw Studenckich we współpracy z Wydziałowym Zespołem Zapewnienia Jakości Kształcenia dokonuje przeglądu i oceny procesu dydaktycznego pod      kątem jego jakości.
      2. Podstawą dokonania analizy są program nauczania, rozkład zajęć dydaktycznych, ankiety dotyczące zajęć dydaktycznych oraz informacje przekazane przez prowadzących te zajęcia i kierowników      jednostek organizacyjnych.
§ 18.
      1. Przedmiotem przeglądu jest:
- realizacja programu nauczania, w tym przygotowanie prowadzących zajęcia dydaktyczne;
 - warunki prowadzenia zajęć dydaktycznych, w tym wyposażenie sal zajęciowych;
 - rozkład zajęć dydaktycznych, planowanie kolokwiów i egzaminów;
 - przebieg egzaminów i sposób oceniania studentów (doktorantów);
 - wartość informacyjna ankiet studenckich.
 
      2. Wyniki przeglądu formułowane są na piśmie w postaci rocznego raportu Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia.
Rozdział 6
      Wdrażanie wniosków
§ 19.
      1. Wnioski z przeglądu jakości procesu dydaktycznego realizuje Prodziekan do Spraw Studenckich we współpracy z Wydziałowym Zespołem Zapewnienia Jakości Kształcenia.
      2. Prodziekan do Spraw Studenckich we współpracy z Komisją Rady Wydziału do Spraw Programów Studiów i Wydziałowym Zespołem Zapewnienia Jakości Kształcenia projektuje kierunki zmian, jakich      warto dokonać w programie nauczania i w sposobie prowadzenia zajęć, aby podnieść jakość kształcenia.
      3. Monitorowania wprowadzonych zmian dokonuje Prodziekan do Spraw Studenckich we współpracy z Wydziałowym Zespołem Zapewnienia Jakości Kształcenia.
Rozdział 7
      Przepis końcowe
§ 20.
      Dziekan może przekazać wykonywanie uprawnień, o których mowa w § 4 ust. 3 i § 9 oraz w §12 ust. 4 i 5 Prodziekanowi do Spraw Studenckich.