Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Zajęcia otwarte z fizyki Przejdź do głównej zawartości

Pogadanki

Zajęcia odbywają się w Państwa placówce po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym .

Zgłoszenia na pogadanki przyjmowane będą tylko poprzez formularze od 23 września 2025, godz. 12:00.

Formularz dla przedszkoli i klas I - III;

Formularz dla klas IV - VI.


Tematy interaktywnych opowieści dla przedszkoli i uczniów klas I - III:

!!! Brak wolnych terminów !!!

Pomóżmy Stefciowi wrócić na Ziemię! (Patrycja Chuchała)

Podczas zajęć dzieci poznają historię małego odkrywcy Stefcia, który podczas zabawy przypadkiem wsiadł do niezwykłej rakiety i wyleciał w kosmos! Rakieta wylądowała na tajemniczej planecie, a teraz Stefcio potrzebuje pomocy, aby wrócić na Ziemię. Żeby pomóc Stefciowi, dzieci będą musiały wyruszyć w kosmiczną podróż po Układzie Słonecznym i rozwiązać zagadki z różnych planet. Każdy przystanek to nowe odkrycia i wyzwania. W trakcie podróży dzieci będą aktywnie uczestniczyć w prostych doświadczeniach – zobaczą, jak powstaje dzień i noc, jak planety krążą wokół Słońca, a także spróbują swoich sił w zabawach ruchowych, wcielając się w planety, które krążą po orbitach. Kiedy rozwiążą wszystkie zagadki, pomogą Stefciowi uruchomić rakietę i wrócić bezpiecznie na Ziemię.

Termin do uzgodnienia z prowadzącym po zakwalifikowaniu.

_____________

Bateria Basia szuka mocy – pomocy! (Patrycja Chuchała)

Bateria Basia jest bardzo zmartwiona – pewnego dnia zauważyła, że straciła swoją moc i nie potrafi zasilić żadnej zabawki ani lampki. Basia postanawia poprosić dzieci o pomoc, a w zamian zdradzi im swoje sekrety i opowie fascynującą historię o tym, jak działa prąd. Podczas pogadanki dzieci dowiedzą się m.in: co kryje się wewnątrz baterii, jak działa prąd i dlaczego potrzebuje zamkniętej drogi, które przedmioty potrafią przewodzić prąd, a które go zatrzymują. Na koniec odpowiemy na pytanie, dlaczego prąd jest ważny w naszym codziennym życiu i jak z niego bezpiecznie korzystać. Żeby pomóc Basi odzyskać energię, dzieci będą uczestniczyć w prostych doświadczeniach: zapalą żarówkę, budując prosty obwód, sprawdzą, które przedmioty są „przyjaciółmi Basi” i przewodzą prąd, a na koniec odkryją, że nawet owoc lub warzywo może stać się małą baterią.

Termin do uzgodnienia z prowadzącym po zakwalifikowaniu.

_____________

Kuglarstwo naukowe – magia doświadczeń (Patrycja Chuchała)

Czy nauka może wyglądać jak prawdziwe czary? Podczas tej niezwykłej pogadanki dzieci odkryją, że wiele zjawisk, które na pierwszy rzut oka wyglądają jak magia, da się łatwo wytłumaczyć za pomocą nauki. Prowadzący, niczym naukowi kuglarze, zaprezentują efektowne, a jednocześnie proste eksperymenty, które wywołają zachwyt i rozbawią dzieci. Każdy pokaz będzie okazją do wspólnego zgadywania i rozmowy – dzieci spróbują same wytłumaczyć, co się stało, a następnie dowiedzą się, jak działa to naprawdę. Podczas spotkania zobaczymy m.in.: lewitującą piłeczkę, która utrzymuje się w strumieniu powietrza, „niewidzialną siłę” przyciągającą przedmioty, czyli zabawy z magnetyzmem oraz tęczę na talerzu. Każdy eksperyment zostanie wyjaśniony w prosty sposób – tak, aby dzieci mogły zrozumieć nawet trudne pojęcia, takie jak ciśnienie, gazy, siła czy reakcje chemiczne.

Termin do uzgodnienia z prowadzącym po zakwalifikowaniu.

_____________


Tematy interaktywnych opowieści dla uczniów klas IV - VI:

!!! Brak wolnych terminów !!!

Opowiadania elektromagnetyczne (Marta Borysiewicz)

Z polem elektromagnetycznym mamy do czynienia powszechnie na codzień. Rozpoznamy gdzie i kiedy i jak z niego korzystamy. Opowiem o koncepcji pola w fizyce, przyjrzymy się oddzielnie polu elektrycznemu i magnetycznemu, robiąc proste doświadczenia. Następnie opowiem, jak te dwa pola się splatają tworząc falę elektromagnetyczną.

Termin do uzgodnienia z prowadzącą po zakwalifikowaniu.

_____________

Jak zostać (ziemskim) astronautą? (Mikołaj Zawadzki)

Podczas spotkania przedstawiona zostanie idea ziemskich habitatów kosmicznych, czyli miejsc na Ziemi, które pozwalają odtwarzać warunki kosmiczne. Porozmawiamy o tym jak nie opuszczając Naszej Planety można stać się astronautą.

Termin do uzgodnienia z prowadzącym po zakwalifikowaniu.

_____________

Fikcja vs rzeczywistość – prawa fizyki w filmach i serialach (Szymon Zajda)

Produkcje filmowe i telewizyjne, zwłaszcza z gatunku science fiction, stanowią dobry punkt wyjścia do dyskusji na temat praw fizyki i tego jak są przestrzegane, naginane lub wręcz łamane na dużych i małych ekranach. Efektowne bitwy kosmiczne znane z Gwiezdnych Wojen to świetna okazja, żeby opowiedzieć trochę o naturze dźwięku, a historia zielonego Hulka z ekranizacji komiksów Marvela to dobry powód do wyjaśnienia, czym jest promieniowanie i dlaczego należy na nie uważać. Podczas zajęć przyjrzymy się także wybranym scenom z innych popularnych wśród dzieci i młodzieży produkcji i przeanalizujemy je pod kątem fizyki.

Termin do uzgodnienia z prowadzącym po zakwalifikowaniu.

_____________

Elektryzująca sprawa - Prąd we współczesnym świecie (Adam Spyra)

Podczas pogadanki uczniowie poszerzą posiadaną już wiedzę dotyczącą prądu elektrycznego. Zajęcia skupią się na technikach wytwarzania energii elektrycznej, różnicy w ich wydajności, bezpieczeństwie oraz ich wpływie na środowisko naturalne. Poruszona zostanie również kwestia przemysłu samochodów elektrycznych. W części praktycznej zajęć uczestnicy będą mogli obserwować pokaz ilustrujący rodzaje połączeń (szeregowe i równoległe) oraz ich wpływ na moc wydzielaną na podłączonych do zasilania elementach.

Termin do uzgodnienia z prowadzącym po zakwalifikowaniu.

_____________

Logo miasta Warszawa
Organizatorzy:
Logo wydziału fizyki
Logo PTF