Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Zajęcia otwarte z fizyki Przejdź do głównej zawartości

Pogadanki

Zajęcia odbywają się w Państwa placówce po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym .

Zgłoszenia na pogadanki przyjmowane będą tylko poprzez formularze od 12 lutego 2024, godz. 12:00.

Formularz dla przedszkoli i klas I - III;

Formularz dla klas IV - VI.


Tematy interaktywnych opowieści dla przedszkoli i uczniów klas I - III:


Kosmos (Krzysztof Piasecki)

Eksploracja Kosmosu nabiera tempa. Na Marsie ludzkość wytworzyła tlen, a garść pyłu księżycowego stała się glebą dla roślin. Gdy astronauci wkrótce zawitają na Księżyc, my zapoznajmy się z Układem Słonecznym, gdzie pośród groźnej pustki krążą pełne piękna planety. Czy chcesz się dowiedzieć, jakie naprawdę są proporcje i odległości planet wobec Słońca? Czy wiesz, że chmury na Wenus tak ją ogrzewają, że stała się najgorętszą z planet? Czy ciekawi Cię zobaczenie wody na Marsie lub wybuchu wulkanu na Io, księżycu Jowisza? Przeżyj wirtualną podróż po Układzie Słonecznym, podczas której prześledzimy, skąd się biorą zorze polarne na Ziemi. Przyjrzymy się planetom skalistym i gazowym. Będziemy podziwiać piękno księżyców Jowisza i Saturna oraz lodowych pierścieni wokół tego ostatniego gazowego giganta.

Termin do uzgodnienia z prowadzącym po zakwalifikowaniu.

_____________

Wszystko wokół się kręci (Monika Sitek)

Pogadanka ma na celu przedstawienie schematyczne dzieciom w jaki sposób powstał układ planetarny, jakie mamy planety i czym się różnią. Największy nacisk kładziemy na omówienie pór roku, długości dnia na różnych półkulach, to jak widzimy Księżyc. Dzieci poznają odległe obiekty niebieskie i sposób w jaki się one kręcą. W pogadance używam modelu układu planetarnego oraz tellurium.

Termin do uzgodnienia z prowadzącą po zakwalifikowaniu.

_____________

Kto kopie w gniazdku? - Prąd w moim domu (Adam Spyra)

Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, czym jest prąd elektryczny, jak się go wytwarza, transportuje i zmienia w inny rodzaj energii - wszystko to na przykładach sprzętów, które dzieci znają z własnych domów (lodówka, telewizor, lampa). Ponadto, pogadanka wzbogacona będzie pokazami z wykorzystaniem baterii i diod, w których dzieci będą mogły uczestniczyć pomagając prowadzącemu w budowie prostych układów.

Termin do uzgodnienia z prowadzącym po zakwalifikowaniu.

_____________

Światło (Mateusz Winkowski)

Pogadanka na temat światła, z naciskiem na dwa aspekty: 1) Prędkość światła jako prędkość, z jaką rozchodzi się informacja (m.in. gdyby kosmici teraz zabrali Słońce, to Jowiszanie dowiedzieliby się o tym 45 po fakcie, czyli akurat pod koniec pogadanki. Dodatkowo, gdybyśmy mogli poruszać się szybciej niż światło, to bylibyśmy w stanie widzieć przeszłość, np. swoje własne urodziny. 2) Kolory – światło białe składa się z (nieskończenie) wielu kolorów. Dodatkowo, mieszanie różnych kolorów ze sobą powoduje, że widzimy inne. Okazuje się, że wystarczą trzy podstawowe barwy światła (na które czułe jest ludzkie oko). W tym przypadku przydadzą się mocne, kolorowe lampy LED z Pracowni Pokazów Wykładowych. Można również wykorzystać kolorowe plansze/folie do mieszania kolorów farb. W przypadku światła mieszając trzy składowe uzyskamy kolor biały, a w przypadku kolorowych folii będzie to czarny.

Termin do uzgodnienia z prowadzącym po zakwalifikowaniu.

_____________


Tematy interaktywnych opowieści dla uczniów klas IV - VI:


Zobaczyć niewidzialne, czyli jak zmierzyć promieniowanie jonizujące (Beata Brzozowska)

Podczas zajęć dowiecie się, co to jest promieniowanie jonizujące, gdzie je znaleźć i w jaki sposób przekonać się, że tam właśnie się znajduje. Porozmawiamy również o tym, w jaki sposób możemy wykorzystać promieniowanie, żeby zajrzeć do środka człowieka bez używania skalpela.

Termin do uzgodnienia z prowadzącym po zakwalifikowaniu.

_____________

Kosmiczna podróż po Układzie Słonecznym (Krzysztof Piasecki)

Eksploracja Kosmosu nabiera tempa. Na Marsie ludzkość wytworzyła tlen, a garść pyłu księżycowego stała się glebą dla roślin. Gdy astronauci wkrótce zawitają na Księżyc, my zapoznajmy się z Układem Słonecznym, gdzie pośród groźnej pustki krążą pełne piękna planety. Czy chcesz się dowiedzieć, jakie naprawdę są proporcje i odległości planet wobec Słońca? Czy wiesz, że chmury na Wenus tak ją ogrzewają, że stała się najgorętszą z planet? Czy ciekawi Cię zobaczenie wody na Marsie lub wybuchu wulkanu na Io, księżycu Jowisza? Przeżyj wirtualną podróż po Układzie Słonecznym, podczas której prześledzimy, skąd się biorą zorze polarne na Ziemi. Przyjrzymy się planetom skalistym i gazowym. Będziemy podziwiać piękno księżyców Jowisza i Saturna oraz lodowych pierścieni wokół tego ostatniego gazowego giganta.

Termin do uzgodnienia z prowadzącym po zakwalifikowaniu.

_____________

Wszystko wokół się kręci (Monika Sitek)

Pogadanka ma na celu przedstawienie schematyczne dzieciom w jaki sposób powstał układ planetarny, jakie mamy planety i czym się różnią. Największy nacisk kładziemy na omówienie pór roku, długości dnia na różnych półkulach, to jak widzimy Księżyc. Dzieci poznają odległe obiekty niebieskie i sposób w jaki się one kręcą. W pogadance używam modelu układu planetarnego oraz tellurium.

Termin do uzgodnienia z prowadzącą po zakwalifikowaniu.

_____________

Elektryzująca sprawa - Prąd we współczesnym świecie (Adam Spyra)

Podczas pogadanki uczniowie poszerzą posiadaną już wiedzę dotyczącą prądu elektrycznego. Zajęcia skupią się na technikach wytwarzania energii elektrycznej, różnicy w ich wydajności, bezpieczeństwie oraz ich wpływie na środowisko naturalne. Poruszona zostanie również kwestia przemysłu samochodów elektrycznych. W części praktycznej zajęć uczestnicy będą mogli obserwować pokaz ilustrujący rodzaje połączeń (szeregowe i równoległe) oraz ich wpływ na moc wydzielaną na podłączonych do zasilania elementach.

Termin do uzgodnienia z prowadzącym po zakwalifikowaniu.

_____________

Logo miasta Warszawa
Organizatorzy:
Logo wydziału fizyki
Logo PTF